Revenire la website
CUPRINSUL
PAGINII:
1. Raport de inspectie SEVESO din data 14.07.2014
2. Raport de inspectie SEVESO din data 14.05.2015
(derulati
pagina pentru vizualizare) ↓
GARDA NATIONALĂ DE MEDIU INSPECTORATUL
PENTRU AGENŢIA PENTRU
SERVICIUL
COMISARIATUL SITUAŢII DE URGENŢĂ ,,DROBETA” PROTECTIA
MEDIULUI
JUDEŢEAN
MEHEDINŢI AL JUDETULUI
MEHEDINŢI
NR.
________/___________ NR. ___________ /
_______________ NR. __________/__________
VIZAT,
VIZAT, VIZAT,
COMISAR
ŞEF INSPECTOR
ŞEF DIRECTOR EXECUTIV
Jr.,
Colonel,
Dr. ing.,
CĂTĂLIN MARIAN TUTILESCU Petre
STĂNĂŞEL MIHAI DEMIAN
RAPORT DE INSPECŢIE
SEVESO
DIN DATA
16.07.2014
Denumirea obiectivului |
S.C. FONTEGAS ROCCADASPIDE ITALIA S.R.L.
FLILALA DROBETA TURNU SEVERIN |
Date de identificare ale unităţii inspectate |
·
Număr de înregistrare din
registrul comerţului: J 25/89/1998;
·
Cod unic de înregistrare: RO
11162962;
·
Cod CAEN 4671 - comerţ cu
ridicata al combustibililor solizi, lichizi, gazoşi şi al
produselor derivate;
·
Cod CAEN 5210 - depozitări;
·
Cod CAEN 4941 - transporturi
rutiere de mărfuri;
·
Adresă sediu social: Comuna
Şimian; |
Încadrare conform
H.G.R. nr. 804/2007 privind controlul asupra
pericolelor de accident major în care sunt implicate
substanţe periculoase, cu modificările ulterioare |
·
Risc major; |
Data efectuării inspecţei: |
16.07..2014 |
Participanţi:
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă
,,Drobeta’’ al Judeţului Mehedinţi |
Colonel Gheorghe BĂLU; |
Agenţia pentru Protecţia Mediului Mehedinţi |
Inginer Amalia EPURAN; |
Garda Naţională - Serviciul Comisariatul
Judeţean Mehedinţi |
Comisar Lidia BLOJU;
Comisar Cornel
LINTEC;
Comisar Iulian MELCIOIU; |
Tematica |
Părţile verificate ale obiectivului |
Criteriile de selecţie |
1) Verificarea respectării H.G.R. nr.
804/2007 în ceea ce priveşte responsabilităţile
autorităţilor competente cu atribuţii în gestionarea
producerii unui accident major în care sunt implicate
substanţe periculoase, cantităţile maxime de stocare şi cele
existente ale substanţelor periculoase deţinute conform
anexei nr. 1 din H.G.R. nr. 804/2007, precum şi activităţi
specifice noi care intră sub incidenţa legii;
2) Obligaţiile ce revin operatorului
economic prevăzute la art. 6 din H.G.R. nr. 804/2007;
3) Verificarea întocmirii procedurii de
notificare a unei activităţi care prezintă pericole de
producere a accidentelor majore în care sunt implicate
substanţe periculoase conform anexelor nr. 1, nr. 1.1. din
O.M.A.P.A.M. nr. 1084/2003;
4) Verificarea întocmirii procedurii de
notificare a unui accident major conform anexelor nr. 2 şi
nr. 2.1. din O.M.A.P.A.M. nr. 1084/2003;
5) Verificarea datelor privind substanţele
periculoase deţinute (sursa de risc):
- denumirea substantelor folosite;
- cantitatea maximă de stocare;
- cantitatea existenta în unitate;
- locurile de depozitare;
- modul de operare.
6) Verificarea documentelor prevăzute la
art. 7, 10 şi 12 din H.G.R. nr. 804/2007;
7) Verificarea
sistemului de management al securităţii conform conform
anexei nr.3 din H.G.R. nr. 804/2007;
8) Verificarea accesului pe amplasament, a
sistemelor de avertizare/alarmare, de comunicaţii, a
echipamentelor şi instalaţiilor de protecţie şi intervenţie;
9) Evaluarea răspunsului operatorului
economic în urma simulării unei situaţii de urgenţă. |
- parcul de rezervoare
- hala de îmbuteliere ;
- rampa de încăcare-descărcare;
- casa pompelor;
S-a verificat
:
a) cantităţile maxime de stocare şi
existente ale substanţelor periculoase;
b) modul de operare la descărcarea
substanţelor periculoase;
c) organizarea şi responsabilităţile
personalului implicat în managementul pericolelor;
d) nivelul de pregătire a personalului şi
organizarea pregătirii continue în domeniul situaţiilor de
urgenţă;
e) identificarea şi evaluarea pericolelor
majore, precum şi existenţa unor proceduri în acest domeniu;
f) controlul operaţional pentru evaluarea
pericolelor majore;
g) măsurile pentru prevenirea scăpărilor
de substanţe periculoase;
h) notificarea intervenţiei în situaţii
de urgenţă;
i) înştiinţarea şi pregătirea pentru
intervenţie a forţelor proprii;
j) alarmarea personalului şi salariaţilor
proprii;
k) conducerea activităţilor de
intervenţie;
l) dotarea forţelor proprii cu mijloace
de intervenţie şi înştiinţare-alarmare în caz de
incident/avarie;
m) modul de cooperare cu forţele
specializate ale instituţiilor publice şi autorităţilor
administraţiei locale cu atribuţii în gestionarea
situaţiilor de urgenţă;
|
|
1.
Documentele luate în considerare:
Documente |
Verificare în teren |
Da |
Nu |
Decizia de numire a responsabilului în
managementul securităţii |
Este numit responsabil în domeniul
managementului securităţii ? |
Responsabilul în domeniul managementului
securităţii (ing. Buşescu Mihai) este numit prin decizia nr.
75/09.01.2011. |
- |
Fişa postului conţine îndatoriri pe această
linie ? |
Fişa postului conţine atribuţiile ce-i revin
pe linia managementului securităţii sunt cele prevăzute de
art. 22, al.(1) din H.G.R. nr. 804/2007. |
- |
Notificarea activităţii |
Capacităţile de stocare sunt conforme
ultimei notificări ? |
Capacităţile maxime de
stocare sunt conforme cu ultima notificare înregistrată
cu nr. 282/15.04.2013.
În incinta obiectivului, g.p.l. este
depozitat în 4 rezervoare supraterane cilindrice orizontale:
2 x 200 mc pentru g.p.l. aragaz (V 101 şi V 102) şi 2
x 50 mc pentru propan comercial (V 105 şi V 106) şi
în hala de îmbuteliere butelii de aragaz de 26 litri).
La data executării inspecţiei existau
următoarele cantităţi maxime/deţinute de substanţe
periculoase:
·
propan comercial: - 40
to/11,38 to;
·
g.p.l. aragaz: - 196 to
/15,4 to; |
- |
Analiza de risc |
Mijloacele
de siguranţă şi protecţie prezentate în cadrul analizei de
risc există în teren şi funcţionează ? |
Sistemele de detecţie g.p.l. şi de închidere
automată a alimentării cu g.p.l. la hala de îmbuteliere sunt
în stare de funcţionare.
Analiza de risc este prevăzută în
Memoriul tehnic privind analiza şi evaluarea riscului de
incendiu şi siguranţă la foc întocmit de către S.C.
Domco S.R.L. Drobeta Turnu Severin. |
- |
Informare |
Operatorul desfăşoară o campanie continuă de
informare a populaţiei şi rezultatele acestei campanii sunt
supuse unui audit? |
Informaţiile prevăzute în anexa nr. 5 din
H.G.R. nr. 804/2007 au fost puse la dispoziţia publicului şi
a autorităţilor publice în cazul producerii unui accident
major în care sunt implicate substanţe periculoase pe
site-ul fontegas-ro.info
în data de 16.04.2013, iar
rezultatele acestei campanii de informare nu sunt supuse
unui audit. |
- |
Dacă operatorul se supune Legii nr. 92/2003
pentru aderarea României la Convenţia privind efectele
transfrontiere ale accidentelor industriale, adoptată la
Helsinki la 17.03.1992, a notificat autorităţile ţării
vecine asupra pericolului reprezentat de amplasament? |
Deşi este un obiectiv cu risc major, nu au
fost notificate autorităţile din Republica Serbia despre
pericolul reprezentat de substanţele periculoase (g.p.l.)
identificate pe amplasament deoarece acestea nu au efecte
transfrontiere, operatorul nefiind un obiectiv care se
supune Legii nr. 92/2003 (Convenţia de la Helsinki).
|
- |
Planul de urgenţă internă |
Planul de urgenţă al operatorului este
acelaşi cu cel transmis Inspectoratului pentru Situaţii de
Urgenţă? |
Planul de urgenţă al operatorului revizuit
şi înregistrat cu nr. 2.238/02.11.2013 este acelaşi cu cel
transmis Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă
,,Drobeta” al Judeţului Mehedinţi. |
- |
Actualizările/reviziile sunt la zi? |
Planul de urgenţă internă a fost revizuit şi
avizat de către Agenţia pentru Protecţia Mediului şi
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta” al
Judeţului Mehedinţi în anul 2013 la termenul prevăzut de
art. 12, al. (8) din H.G.R. nr. 804/2007. |
- |
Planul de urgenţă internă se găseşte la
dispecerat sau ofiţerul de serviciu? |
Planul de urgenţă internă se găseşte la
responsabilul în domeniul
managementului securităţii (ing. Buşescu Mihai).
|
- |
|
Extrasele din plan au fost transmise
compartimentelor de specialitate din cadrul operatorului,
forţelor de intervenţie, instituţii publice/operatori
posibili a fi afectaţi de un accident? |
În vederea protecţiei populaţiei, a
diseminării informaţiilor, extrasele din plan au fost
transmise instituţii publice cu atribuţii ăn gestionarea
unui accident major în care sunt implicate substanţe
periculoase prevăzute în planul de urgenţă externă şi
autorităţilor publice locale (Primăria comunei Şimian). |
- |
Angajaţii/forţele de intervenţie/personalul
de decizie au/are cunoştinţe despre planul de urgenţă
internă? |
Cu ocazia
instruirilor periodice întreg personalul unităţii
au cunoştinţe despre planul de urgenţă internă. |
- |
Există concordanţă între exerciţiile
desfăşurate pe amplasament cu planificarea acestora şi
rapoartele după exerciţii ? |
Există concordanţă între exerciţiile
desfăşurate pe amplasament cu planificarea acestora pe anul
2013 şi semestrul I/2014 şi rapoartele de evaluare întocmite
cu ocazia desfăşurării acestora. |
- |
Există concordanţă între scenariile din
planul de urgenţă internă (PUI) şi exerciţiile desfăşurate? |
Exerciţiile desfăşurate pe anul 2013 şi
semestrul I/2014 au avut ca tematică scenariile prevăzute în
planul de urgenţă internă (aprinderea unor scurgeri de
g.p.l. la hala de îmbuteliere şi parcul de rezervoare). |
- |
Sistemul de management al securităţii
* conform
Anexei nr. 3 la H.G.R. nr. 804/2007, cu modificările
ulterioare |
Respectă
cerinţele ghidurilor/
practicilor internaţionale |
Îndepli-neşte cerinţele
într-o măsură satisfăcă-toare |
Grad scăzut de conformitate asigurând
minimul de securitate |
Politica de prevenire a accidentelor
majore/de management
în domeniul siguranţei |
Este
acoperitoare şi întocmită corespunzător? |
Aceasta
defineşte principiile generale de acţiune referitoare la
controlul asupra pericolelor de accident major identificate
pe amplasament (cele 9 scenarii posibile) şi cuprinde
obiectivele globale ale operatorului şi cerinţele minime
pentru sistemul de management al securităţii prevăzute în
cap. I din raportul de securitate. |
- |
- |
Este făcută publică angajaţilor prin
afişarea acesteia în locuri vizibile? |
Extrase din politica de prevenire a
accidentelor majore au fost aduse la cunoştiinţa
angajaţilor proprii cu ocazia instruirilor periodice,
extrase din aceasta fiind afişate la hala de îmbuteliere.
|
- |
- |
Organizare
şi personal
|
Au fost identificate nevoile de pregătire
ale întregului personal (angajaţi sau contractori)? |
Pregătirea personalui se efectuează conform
graficului şi tematicii de instruire pe anul 2014 şi
a planului de pregătire în domeniul situaţiilor de
urgenţă pe anul 2014. |
- |
- |
Sunt specificate cerinţele minime de
pregătire pentru fiecare post? |
În fişele posturilor sunt prevăzute
cerinţele minime de pregătire ale salariaţilor în funcţie de
specificul fiecărui loc de muncă. |
- |
- |
Este stabilit un plan pentru pregătirea
personalului şi verificarea cunoştinţelor? |
Verificarea de fond ale salariaţilor se
face anual, în baza tematicii de pregătire prevăzute în
planul în domeniul situaţiilor de urgenţă pe anul 2014,
pe bază de teste tip chestionar privind nivelul de
însuşire şi cunoaştere a problematicii care a făcut obiectul
instructajelor periodice. |
- |
- |
Există un audit scris al sistemului ce
prezintă recomandări cu termene stabilite? |
- |
- |
Pe această linie nu există un audit scris. |
Identificarea
şi evaluarea riscurilor |
Este implementat un sistem pentru
identificarea continuă a hazardurilor (operare normală/
anormală) ? |
Din 4 în 4 ani are loc o expertiză de către
I.N.S.E.M.E.X. Petroşani în vederea verificării şi
reautorizării instalaţiilor electrice antiex. |
- |
- |
Există proceduri pentru evaluarea riscurilor
(probabilitate/frecvenţă şi magnitudine) ? |
- |
- |
În Memoriul tehnic privind analiza şi
evaluarea riscului de incendiu şi siguranţă la foc
întocmit de S.C. Domco S.R.L. Drobeta Tr. Severin nu există
proceduri pentru evaluarea
riscurilor. |
Există un sistem pentru controlul riscurilor
(asigurarea că riscurile sunt menţinute la limitele descrise
în politica de prevenire/raportul de securitate) ? |
- |
- |
Nu există un sistem pentru controlul
riscurilor în
Memoriul tehnic privind analiza şi evaluarea
riscului de incendiu şi siguranţă la foc
întocmit de S.C. Domco S.R.L. |
|
Au fost identificate instalaţiile critice
funcţionării în siguranţă şi cărora li se acordă atenţie
sporită din punctul de vedere al întreţinerii şi operării? |
Având în vedere instalaţiile de pe
amplasament care deţin şi vehiculează g.p.l, toate
instalaţiile/echipamentele sunt expertizate anual,
revizuite, dotate cu personal care verifică permanent
etanşeitatea.
Totodată, prin menţinerea unui sistem de
monitorizare a noxelor în timp real se elimină riscul
eliminării acestora în atmosferă. |
- |
- |
Controlul operaţional
|
Verificarea
cunoştinţelor angajaţilor ce lucrează în puncte critice
asupra procedurilor de lucru în condiţii normale. |
Personalul
propriu care lucrează în punctele critice din obiectiv sunt
verificaţi cu ocazia executării activităţilor de instruire
periodice şi prin testări anuale ale cunoştinţelor de
specialitate specifice fiecărui loc de muncă.
De asemenea, personalul este permanent
instruit cu privire la modul de acţiune în condiţii normale
şi de avarie. |
- |
- |
Procedurile de lucru conţin şi informaţii
pentru operarea în situaţii de urgenţă? |
Unitatea a elaborat procedurile de lucru
specifice fiecărei instalaţii ce cuprind informaţii privind
operarea în situaţii de urgenţă a acestora în baza
Standardului ISO 9001. |
- |
- |
Întreţinerea şi mentenanţa elementelor
critice ale instalaţiei se fac pe baza unor proceduri bine
documentate? |
Întreţinerea instalaţiilor se realizează de
personal calificat, pe baza unor proceduri/planuri de
acţiune elaborate şi documentate prin programele de revizii
şi reparaţii anuale. |
- |
- |
Se ţine o
evidenţă riguroasă asupra operaţiunilor de mentenanţă şi
întreţinere? |
Anual se
elaborează un program de revizie/investiţii cu acţiuni ce
rezultă din evaluarea tehnică a experţilor/proiectanţilor.
|
- |
- |
Este implementat şi menţinut un sistem de
permise de lucru cu focul? |
La nivelul unităţii este implementat un
sistem de permisii de lucru cu focul pentru personalul
propriu prin Procedurile SMC cod PS 423 -PS 453.
|
- |
- |
Există un audit scris al sistemului ce
prezintă recomandări cu termene stabilite? |
- |
- |
Nu există un audit scris intern al
sistemului privind controlul operaţional |
Managementul pentru modernizare/
managementul schimbărilor |
Sunt
implementate proceduri pentru definirea modificărilor
instalaţiilor care fac obiectul managementului schimbărilor? |
|
- |
În acest
sens nu sunt elaborate proceduri. |
Sunt implementate proceduri care
reglementează modul de analiză al riscului pentru
schimbările propuse? |
- |
- |
Pe această
linie nu sunt elaborate proceduri. |
Există un audit scris al sistemului ce
prezintă recomandări cu termene stabilite? |
- |
- |
Nu există un audit scris intern al
sistemului privind managementul pentru modernizare. |
Planificarea pentru situaţii
de urgenţă |
Există proceduri operaţionale în caz de
situaţii de urgenţă specifice operării fiecărei instalaţii? |
Sunt elaborate 9 proceduri operaţionale
şi de execuţie specifice pentru cele 9 scenarii
prevăzute în planul de urgenţă internă. |
- |
- |
Întreg
personalul beneficiază de pregătire specifică privind
operaţiile şi măsurile ce trebuie luate în caz de urgenţă? |
Întregul personal beneficiază de o pregătire
specifică privind operaţiile necesare în situaţii de
urgenţă.
Periodic se fac instruiri (lunar) şi testări
(anual) cu personalul angajat de către şefii locurilor de
muncă. |
- |
- |
Se efectuează exerciţii pentru a observa
capacitatea de răspuns a tuturor componentelor organizaţiei? |
Semestrial se efectuează un exerciţiu pentru
testarea planului de urgenţă internă organizat de conducerea
unităţii. |
- |
- |
Există un audit scris în urma exerciţiilor
ce prezintă recomandări cu termene stabilite? |
În urma efectuării exerciţiilor se
întocmeşte un proces verbal termene de execuţie şi un
raport de evaluare. |
- |
- |
Monitorizarea performanţei |
Pentru fiecare punct enunţat în cadrul
raportului de securitate au fost stabilite obiective ce duc
la îndeplinirea acestora? |
În raportul de securitate au fost stabilite
obiective pentru ducerea la îndeplinire a performanţei la
fiecare loc de muncă critic. |
- |
- |
Au fost stabilite programe ce asigură
îndeplinirea obiectivelor? |
- |
- |
Nu există un audit scris intern al
sistemului privind managementul pentru modernizare. |
Există un audit scris al sistemului ce
prezintă recomandări cu termene stabilite? |
- |
- |
Nu există un audit scris intern privind
monitorizarea performanţei. |
Adoptarea şi implementarea mecanismelor de
investigare |
Există o procedură care stabileşte care
sunt avariile/ accidentele ce trebuie investigate? |
În cazul producerii unei avarii/accident la
nivelul unităţii prin decizie internă se constituie o
comisie pentru investigarea unui accident sau accident. |
- |
- |
Există o procedură care să stabilească o
metodologie sistematică de investigare a
avariilor/accidentelor? |
- |
- |
Pentru stabilirea metodologiei de
investigare a avariilor/accidentelor nu există procedură. |
Există un mecanism clar definit prin care se
utilizează lecţiile învăţate de pe urma
avariilor/accidentelor? |
- |
- |
Nu există un mecanism prin care se
utilizează lecţiile învăţate de pe urma accidentelor
deoarece unitatea nu a avut, de la ultima inspecţie, nicun
accident/avarii. |
Se menţine un registru cu toate
avariile/accidentele? |
- |
- |
Nu există un registru
cu accidentele ce se pot produce pe
amplasament. |
Audit
şi revizuire |
Există stabilit un sistem clar de auditare
a întregului sistem de management al siguranţei? |
- |
- |
Nu există un audit scris intern pe linia
sistemului de management al siguranţei |
Sunt stabilite criterii de verificare prin
audit al sistemului de management al siguranţei? |
- |
- |
Nu sunt stabilite criterii de verificare
prin audit al sistemului de management al siguranţei. |
|
Sunt atent
urmărite recomandările rezultate în urma auditurilor,? |
-
|
- |
Nu este cazul. |
Personal contractat |
Măsurile prezentate mai sus se regăsesc şi
în colaborarea cu contractorii? |
- |
- |
Nu este cazul. |
|
Verificare în teren |
Respectă toate cerinţele legale/asigură
un grad ridicat de protecţie/siguranţă |
Îndeplineşte majoritatea cerinţelor
legale/asigură protecţie/
siguranţă
într-o măsură satisfăcătoare |
Grad scăzut de conformitate, asigurând
minimul de securitate |
Accesul pe amplasament |
Accesul pe amplasamentul obiectivului se
face prin punctul de acces cu respectarea cerinţelor legale
impuse de regulamentul intern. |
- |
- |
Sistemele de avertizare/alarmare |
Înştiinţarea şi alarmarea personalului
propriu se face, în baza schemei de înştiinţare, cu 2 sirene
de alarmare (1 sirenă de 0,5 kw şi 1 sirenă de 0,3 kw) care
sunt dispuse pe sediul administrativ al operatorului şi
care, în urma verificării pe timpul inspecţiei, sunt în
stare de funcţionare. |
- |
- |
Sistemele de comunicaţii în interiorul şi
exteriorul amplasamentului |
Comunicarea în interiorul obiectivului se
face prin sistemul telefonie internă şi sistemul de
telefonie mobilă.
Comunicarea în exteriorul obiectivului se
face telefonic şi prin fax cu autorităţile publice locale şi
instituţiile publice cu atribuţii în gestionarea unei
situaţii de urgenţă. |
- |
- |
Echipamentele şi instalaţiile de
protecţie |
La fiecare loc de muncă cu pericol de
incendiu/explozie
există dispozitive de protecţie,
aparate de măsură şi control (manometre, termometre,
limitatoare de maxim şi de minim nivel de g.p.l.).
La fiecare loc de muncă cu pericol de
incendiu şi explozie personalul are în dotare echipamente de
protecţie individuală (măşti contra gazelor, căşti de
protecţie şi salopete. |
- |
- |
Echipamentele şi instalaţiile de
intervenţie |
Gradul de dotare cu mijloace de intervenţie
(30 stingătoare, 2 tunuri de apă pentru stins incendii şi 3
hidranţi exteriori) şi de protecţie individuală (măşti
contra gazelor, echipament de protecţie) este de 99 %. |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluarea răspunsului operatorului
economic în urma simulării unei situaţii de urgenţă |
Pe timpul inspecţiei s-a executat un
exerciţiu de simulare a unei intervenţii pentru limitarea şi
lichidarea unui incendiu produs la hala de îmbuteliere în
urma aprinderii unei scurgeri de g.p.l. (10 kg) conform
scenariului nr. 6 din planul de urgenţă internă.
Obiective:
-
cunoaşterea modului de notificare instituţiilor
prevăzute în planul de urgenţă externă despre accidentul
produs conform procedurii prevăzute în cap. 8 din planul de
urgenţă internă;
-
verificarea mijloacelor de înştiinţare şi alarmare (2
sirene de 0,5 kw şi de 0,3 kw);
-
verificarea modului de asigurare a intervenţii de
către personalul de pe locul de muncă;
-
verificarea echipamentelor de protecţie individuală
din dotare.
Concluzii:
-
personalul de la hala de îmbuteliere (13) cunoaşte
atribuţiile ce-i revin privind modul de intervenţie în
vederea limitării şi lichidării incendiului;
-
personalul echipelor de inetrvenţie (13) cunoaşte
modul de utilizare ale stingătoarelor şi ale celor 2
tunuride stingere cu apă dispuse în faţa rezervorul V105 şi
în faţa halei de îmbuteliere;
-
timpul de intervenţie a fost de 4 min. şi 30 sec.;
-
personalul de intervenţie a acţionat conform
proceduri de intervenţie specifice scenariului nr. 6 din
planul de urgenţă internă;
-
alarmarea echipelor de
intervenţie s-a executat cu cele 2 sirene de 0,5 kw şi de
0,3 kw dispuse pe sediul administrativ care au fost în stare
de funcţiune. |
- |
- |
2. Sumarul constatărilor
inspecţiei:
Cu ocazia executării inspecţiei au fost
verificate şi evaluate documentele elaborate în domeniul
managementului securităţii, sistemele de avertizare/alarmare şi de
comunicaţii, precum şi echipamentele şi mijloacele de protecţie şi
intervenţie.
Pe timpul inspecţiei nu au fost
constatate deficiente privind actul managerial pe linia gestionării
substanţelor periculoase şi a prevenirii unui accident major, precum
şi modul de organizare şi executare al activităţilor planificate şi
desfăşurate în cadrul obiectivului.
În urma inspecţiei s-au constatat
următoarele:
Ř
raportul de securitate cuprinde
datele şi informaţiile prevăzute în anexa nr. 2 din H.G.R. nr.
804/2007;
Ř
în raportul de securitate au fost
identificate pericolele potenţiale de accidente majore în care sunt
implicate substanţe periculoase, precum şi măsurile necesare pentru
prevenirea acestora şi pentru limitarea consecinţelor asupra
mediului, au fost prevăzute măsurile adecvate de protecţie, de
intervenţie şi de siguranţă în proiectarea, construcţia, exploatarea
şi întreţinerea instalaţiilor tehnologice, echipamentelor şi
infrastructurii de pe amplasament care prezintă riscul producerii
unor accidente majore în care sunt implicate G.P.L;
Ř
planul de urgenţă internă a fost
revizuit în anul 2013, respectă structura cadru prevăzută de anexa
nr. 1 din O.M.A.I. nr. 647/2005 şi cuprinde informaţiile prevăzute
în anexa nr. 4 din H.G.R. nr. 804/2007;
Ř
planul conține informații detailate
privind datele de identificare al obiectivului, profilul de
activitate, planurile de alimentare cu aer comprimat, energie
electrică, abur tehnologic și apă, rețele canalizărilor pentru ape
uzate, precum și substanțele periculoase deținute (cantitățile
maxime de stocare și deținute, locurile și modul de depozitare,
proprietățile fizico-chimice ale g.p.l.) ;
Ř
au fost stabilite 9
scenarii potențiale de urgență care au fost
clasificate în funcție de tipologia substanțelor periculoase
deținute şi de sursele de risc existente pe amplasament (parcul de
rezervoare, hala de îmbuteliere, rampa de încăcare-descărcare şi
casa pompelor) ;
Ř
au fost stabilite 3 zone de
planificare la urgență:
·
zona 1 – zona cu risc de
mortalitate ridicată (9,7 m);
·
zona 2 – zona cu risc de leziuni
ireversibile (12,6 m);
·
zona 3 – zona de atenție (41 m);
Ř
au fost identificate 4 scenarii
potențiale de urgență privind producerea unui accident major în care
sunt implicate g.p.l (aprinderea unei scurgeri de g.p.l. la hala de
îmbuteliere, rampa de încărcare/descărcare, parcul de rezervoare şi
casa pompelor) cu efecte în exteriorul amplasamentului (zona
de planificare la urgență de 41 m) care necesită intervenția unor
forțe externe prevăzute în planul de urgență externă;
Ř
în funcție de gravitatea
incidentelor/accidentelor care se pot produce pe amplasamentul
obiectivului au fost stabilite 3 tipuri de urgență:
·
clasa A (urgență locală);
·
clasa B (urgență pe amplasament);
·
clasa C (urgență în afara
amplasamentului);
Ř
procesul de monitorizare a factorilor
de mediu este descris prin analiza activităților de măsurare
desfășurate de operator pe faze și operațiuni tehnologice care pot
avea impact semnificativ asupra securității instalațiilor existente
și mediului înconjurător;
Ř
pe linia comunicării cu mass-media, în
plan sunt prevăzute 3 tipuri de activități (comunicarea internă,
externă și gestionarea solicitărilor externe venite de la părțile
interesate) conform cu procedurile interne stabilite de către
operatorul economic;
Ř
în plan sunt stabilite activitățile de
notificare și cooperare ale structurilor de intervenție ale
operatorului economic cu structurile prevăzute în planul de urgență
externă cu atribuții pe linia gestionării unui accident major în
care sunt implicate substanțe periculoase (g.p.l.) cu efecte în
exteriorul amplasamentului (zona de planificare la urgență de 41
m);
Ř
lucrările de construcţie a
bazinului rezervorului cu capacitatea de 500 mc au fost finalizate,
cu excepţia alimentării la reţeaua de energie electrică şi
lucrărilor anexe (racord electric şi hidroizolaţia bazinului);
Ř
activităţile (instructaje,
convăcări, exerciţii de testare ale planului de urgenţă internă)
prevăzute în planurile de pregătire în domeniul situaţiilor de
urgenţă pe anul 2013 şi 2014 au fost executate conform
planificării;
Ř
documentele verificate pe linia
gestionarii substanţelor periculoase şi a prevenirii producerii unui
accident major sunt viabile, operaţionale şi sunt întocmite în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
3. Analiza măsurilor stabilite
anterior (R.I. nr. 595/02.04.2013):
1) Punerea la dispoziţia publicului a
sintezei prezentului raport de inspecţie, în condiţiile respectării
prevederilor legale privind confidenţialitatea, conform cap.
V, art. 6 din O.M.M.G.A. nr. 1299/2005;
Termen: 30.04.2013;
Stadiul
realizării: realizată, fiind pusă la la dispoziţia publicului pe
site-ul fontegas-ro.info în data de 16.04.2013.
Cu privire la modul în care au fost
remediate deficienţele constatate vor fi informate în scris cele 3
instituţii semnatare al prezentului raport de inspecţie până la data
de 15.08.2014.
Prezentul raport
de inspecţie a fost încheiat în 4 exemplare,
din care:
Ř
1 exemplar pentru Inspectoratul
pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta’’ al
Judeţului Mehedinţi;
Ř
1 exemplar pentru Garda Naţională de
Mediu – Serviciul Comisariatul Judeţean Mehedinţi;
Ř
1 exemplar pentru Agenţia pentru
Protecţia Mediului Mehedinţi;
Ř
1 exemplar pentru S.C. Fontegas
Roccadaspide Italia S.R.L. Filiala Drobeta Turnu Severin.
Însuşirea
măsurilor stabilite
Titular de activitate
S.C. FONTEGAS ROCCADASPIDE ITALIA S.R.L.
FILIALA DROBETA TURNU SEVERIN
ADMINISTRATOR,
Antonio SCOVOTTO
GARDA
NATIONALĂ DE MEDIU INSPECTORATUL PENTRU
AGENŢIA PENTRU
SERVICIUL
COMISARIATUL SITUAŢII DE URGENŢĂ ,,DROBETA” PROTECTIA
MEDIULUI
JUDEŢEAN MEHEDINŢI AL JUDETULUI
MEHEDINŢI MEHEDINŢI
Comisar,
Colonel,
Inginer,
Lidia BLOJU
Gheorghe BĂLU
Amalia EPURAN
Comisar,
Cornel LINTEC
Comisar,
Iulian MELCIOIU
Nr.
___________ /16.07.2014
GARDA NAŢIONALĂ
DE MEDIU INSPECTORATUL PENTRU AGENŢIA
PENTRU
COMISARIATUL
GENERAL SITUAŢII DE URGENŢĂ ,,DROBETA” PROTECTIA
MEDIULUI
SERVICIUL COMISARIATUL AL JUDEŢULUI
MEHEDINŢI MEHEDINŢI
JUDEŢEAN
MEHEDINŢI
NR.
________/___________ NR. ___________ /
____________ _ NR. __________/__________
VIZAT,
VIZAT, VIZAT,
COMISAR ŞEF
INSPECTOR ŞEF DIRECTOR
EXECUTIV
Jr.,
Colonel,
Dr. ing.,
CĂTĂLIN MARIAN TUTILESCU Petre
STĂNĂŞEL MIHAI DEMIAN
RAPORT DE INSPECŢIE
SEVESO
DIN DATA
14.05.2015
Denumirea obiectivului |
S.C. FONTEGAS ROCCADASPIDE ITALIA S.R.L.
FLILALA DROBETA TURNU SEVERIN |
Date de identificare ale unităţii inspectate |
·
Număr de înregistrare din
registrul comerţului: J 25/89/1998;
·
Cod unic de înregistrare: RO
11162962;
·
Cod CAEN 4671 - comerţ cu
ridicata al combustibililor solizi, lichizi, gazoşi şi al
produselor derivate;
·
Cod CAEN 5210 - depozitări;
·
Cod CAEN 4941 - transporturi
rutiere de mărfuri;
·
Adresă sediu social: Comuna
Şimian; |
Încadrare conform
H.G.R. nr. 804/2007 privind controlul asupra
pericolelor de accident major în care sunt implicate
substanţe periculoase, cu modificările ulterioare |
·
Risc major; |
Data efectuării inspecţei: |
14.05.2015 |
Participanţi:
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta’’
al Judeţului Mehedinţi |
Colonel Gheorghe BĂLU; |
Agenţia pentru Protecţia Mediului Mehedinţi |
Inginer Claudia LOHON; |
Garda Naţională - Serviciul Comisariatul
Judeţean Mehedinţi |
Comisar Cornel
LINTEC;
Comisar Iulian MELCIOIU; |
Tematica |
Părţile verificate ale obiectivului |
Criteriile de selecţie |
1) Verificarea respectării H.G.R. nr.
804/2007 în ceea ce priveşte responsabilităţile
autorităţilor competente cu atribuţii în gestionarea
producerii unui accident major în care sunt implicate
substanţe periculoase, cantităţile maxime de stocare şi cele
existente ale substanţelor periculoase deţinute conform
anexei nr. 1 din H.G.R. nr. 804/2007, precum şi activităţi
specifice noi care intră sub incidenţa legii;
2) Obligaţiile ce revin operatorului
economic prevăzute la art. 6 din H.G.R. nr. 804/2007;
3) Verificarea întocmirii procedurii de
notificare a unei activităţi care prezintă pericole de
producere a accidentelor majore în care sunt implicate
substanţe periculoase conform anexelor nr. 1, nr. 1.1. din
O.M.A.P.A.M. nr. 1084/2003;
4) Verificarea întocmirii procedurii de
notificare a unui accident major conform anexelor nr. 2 şi
nr. 2.1. din O.M.A.P.A.M. nr. 1084/2003;
5) Verificarea datelor privind substanţele
periculoase deţinute (sursa de risc):
- denumirea substantelor folosite;
- cantitatea maximă de stocare;
- cantitatea existenta în unitate;
- locurile de depozitare;
- modul de operare.
6) Verificarea documentelor prevăzute la
art. 7, 10 şi 12 din H.G.R. nr. 804/2007;
7) Verificarea
sistemului de management al securităţii conform conform
anexei nr.3 din H.G.R. nr. 804/2007;
8) Verificarea accesului pe amplasament, a
sistemelor de avertizare/alarmare, de comunicaţii, a
echipamentelor şi instalaţiilor de protecţie şi intervenţie;
9) Evaluarea răspunsului operatorului
economic în urma simulării unei situaţii de urgenţă.
|
- parcul de rezervoare
- hala de îmbuteliere ;
- rampa de încăcare-descărcare;
- casa pompelor;
S-a verificat
:
a) cantităţile maxime de stocare şi
existente ale substanţelor periculoase;
b) modul de operare la descărcarea
substanţelor periculoase;
c) organizarea şi responsabilităţile
personalului implicat în managementul pericolelor;
d) nivelul de pregătire a personalului şi
organizarea pregătirii continue în domeniul situaţiilor de
urgenţă;
e) identificarea şi evaluarea pericolelor
majore, precum şi existenţa unor proceduri în acest domeniu;
f) controlul operaţional pentru evaluarea
pericolelor majore;
g) măsurile pentru prevenirea scăpărilor
de substanţe periculoase;
h) notificarea intervenţiei în situaţii
de urgenţă;
i) înştiinţarea şi pregătirea pentru
intervenţie a forţelor proprii;
j) alarmarea personalului şi salariaţilor
proprii;
k) conducerea activităţilor de
intervenţie;
l) dotarea forţelor proprii cu mijloace
de intervenţie şi înştiinţare-alarmare în caz de
incident/avarie;
m) modul de cooperare cu forţele
specializate ale instituţiilor publice şi autorităţilor
administraţiei locale cu atribuţii în gestionarea
situaţiilor de urgenţă;
|
|
1.
Documentele luate în considerare:
Documente |
Verificare în teren |
Da |
Nu |
Decizia de numire a responsabilului în
managementul securităţii |
Este numit responsabil în domeniul
managementului securităţii ? |
Responsabilul în domeniul managementului
securităţii (ing. Buşescu Mihai) este numit prin decizia nr.
75/09.01.2011. |
- |
Fişa postului conţine îndatoriri pe această
linie ? |
Fişa postului conţine atribuţiile ce-i revin
pe linia managementului securităţii sunt cele prevăzute de
art. 22, al.(1) din H.G.R. nr. 804/2007. |
- |
Notificarea activităţii |
Capacităţile de stocare sunt conforme
ultimei notificări ? |
Capacităţile maxime de stocare sunt conforme
cu ultima notificare înregistrată cu nr. 1.047/21.11.2014.
În incinta obiectivului, g.p.l. este
depozitat în 4 rezervoare supraterane cilindrice orizontale:
2 x 200 mc pentru g.p.l. aragaz (V 101 şi V 102) şi 2
x 50 mc pentru propan comercial (V 105 şi V 106) şi
în hala de îmbuteliere butelii de aragaz de 26 litri).
La data executării inspecţiei existau
următoarele cantităţi maxime/deţinute de substanţe
periculoase:
·
propan comercial: -
21,1/11,38 to;
·
g.p.l. aragaz: - 95,44
to /15,4 to; |
- |
Analiza de risc |
Mijloacele
de siguranţă şi protecţie prezentate în cadrul analizei de
risc există în teren şi funcţionează ? |
Sistemele de detecţie g.p.l. şi de închidere
automată a alimentării cu g.p.l. la hala de îmbuteliere sunt
în stare de funcţionare.
Analiza de risc este prevăzută în
Memoriul tehnic privind analiza şi evaluarea riscului de
incendiu şi siguranţă la foc întocmit de către S.C.
Domco S.R.L. Drobeta Turnu Severin. |
- |
Informare |
Operatorul desfăşoară o campanie continuă de
informare a populaţiei şi rezultatele acestei campanii sunt
supuse unui audit? |
Informaţiile prevăzute în anexa nr. 5 din
H.G.R. nr. 804/2007 au fost puse la dispoziţia publicului şi
a autorităţilor publice în cazul producerii unui accident
major în care sunt implicate substanţe periculoase pe
site-ul fontegas-ro.info
în data de 18.07.2014, iar
rezultatele acestei campanii de informare nu sunt supuse
unui audit. |
- |
Dacă operatorul se supune Legii nr. 92/2003
pentru aderarea României la Convenţia privind efectele
transfrontiere ale accidentelor industriale, adoptată la
Helsinki la 17.03.1992, a notificat autorităţile ţării
vecine asupra pericolului reprezentat de amplasament? |
Deşi este un obiectiv cu risc major, nu au
fost notificate autorităţile din Republica Serbia despre
pericolul reprezentat de substanţele periculoase (g.p.l.)
identificate pe amplasament deoarece acestea nu au efecte
transfrontiere, operatorul nefiind un obiectiv care se
supune Legii nr. 92/2003 (Convenţia de la Helsinki).
|
- |
Planul de urgenţă internă |
Planul de urgenţă al operatorului este
acelaşi cu cel transmis Inspectoratului pentru Situaţii de
Urgenţă? |
Planul de urgenţă al operatorului revizuit
şi înregistrat cu nr. 2.238/02.11.2013 este acelaşi cu cel
transmis Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă
,,Drobeta” al Judeţului Mehedinţi. |
- |
Actualizările/reviziile sunt la zi? |
Planul de urgenţă internă, ediţia III/2013 a
fost revizuit şi avizat de către Agenţia pentru Protecţia
Mediului şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă
,,Drobeta” al Judeţului Mehedinţi la termenul prevăzut de
art. 12, al. (8) din H.G.R. nr. 804/2007. |
- |
Planul de urgenţă internă se găseşte la
dispecerat sau ofiţerul de serviciu? |
Planul de urgenţă internă se găseşte la
responsabilul în domeniul
managementului securităţii (ing. Buşescu Mihai).
|
- |
|
Extrasele din plan au fost transmise
compartimentelor de specialitate din cadrul operatorului,
forţelor de intervenţie, instituţii publice/operatori
posibili a fi afectaţi de un accident? |
Extrase din planul de urgenţă internă au
fost transmise instituţiilor publice cu atribuţii în
gestionarea unui accident major în care sunt implicate
substanţe periculoase prevăzute în planul de urgenţă externă
şi autorităţilor publice locale (Primăria comunei Şimian). |
- |
Angajaţii/forţele de intervenţie/personalul
de decizie au/are cunoştinţe despre planul de urgenţă
internă? |
Cu ocazia
instruirilor periodice întregul personal angajat (21) posedă
cunoştinţe corespunzătoare despre
riscurile existente pe amplasament şi modul de intervenţie
în cazul producerii unui accident în care sunt implicate
g.p.l. |
- |
Există concordanţă între exerciţiile
desfăşurate pe amplasament cu planificarea acestora şi
rapoartele după exerciţii ? |
Există concordanţă între exerciţiul
desfăşurat pe amplasament în luna octombrie 2014 cu
planificarea din anexa nr. 4 din planul de pregătire în
domeniul situţiilor de urgenţă în anul 2015e semestrul
II/2014 şi rapoartele de evaluare întocmite cu ocazia
desfăşurării acestora.
Pe anul 2015 până la data executării
prezentei inspecţii nu a fost planificat şi executat niciun
exerciţiu de testare a plnului de urgenţă internă.
|
- |
Există concordanţă între scenariile din
planul de urgenţă internă (PUI) şi exerciţiile desfăşurate? |
Exerciţiul desfăşurat în luna octombrie 2014
a avut ca tematică unul din cele 9 scenarii prevăzute în
planul de urgenţă internă (aprinderea unor scurgeri de
g.p.l. la hala de îmbuteliere). |
- |
Sistemul de management al securităţii
* conform
Anexei nr. 3 la H.G.R. nr. 804/2007, cu modificările
ulterioare |
Respectă
cerinţele ghidurilor/
practicilor internaţionale |
Îndepli-neşte cerinţele
într-o măsură satisfăcă-toare |
Grad scăzut de conformitate asigurând
minimul de securitate |
Politica de prevenire a accidentelor
majore/de management
în domeniul siguranţei |
Este acoperitoare şi întocmită corespunzător? |
Aceasta
defineşte principiile generale de acţiune referitoare la
controlul asupra pericolelor de accident identificate (cele
9 scenarii posibile). |
- |
- |
Este făcută publică angajaţilor prin
afişarea acesteia în locuri vizibile? |
Extrase din politica de prevenire a
accidentelor majore sunt afişate la hala de
îmbuteliere. |
- |
- |
Organizare
şi personal
|
Au fost identificate nevoile de pregătire
ale întregului personal (angajaţi sau contractori)? |
Pregătirea personalui s-a efectutconform
graficelor şi tematicilor de instruire pe anii 2014 şi 2015
şi a planurilor de pregătire în domeniul situaţiilor
de urgenţă pe anii 2014 şi 2015. |
- |
- |
|
Sunt specificate cerinţele minime de
pregătire pentru fiecare post? |
În fişele posturilor sunt prevăzute
cerinţele minime de pregătire ale celo 21 de salariaţi în
funcţie de specificul fiecărui loc de muncă. |
- |
- |
Este stabilit un plan pentru pregătirea
personalului şi verificarea cunoştinţelor? |
Pregătirea salariaţilor se face în baza unui
grafic şi a unei tematici prevăzute în planul de
pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă, iar
verificarea de fond s-a făcut în luna decembrie 2014,
pe bază de teste tip chestionar. |
- |
- |
Există un audit scris al sistemului ce
prezintă recomandări cu termene stabilite? |
- |
- |
Pe această linie nu există un audit scris. |
Identificarea
şi evaluarea riscurilor |
Este implementat un sistem pentru
identificarea continuă a hazardurilor (operare normală/
anormală) ? |
În data de 12.03.2015 a a fost elibert
atestatul pentru instalaţii în construcţii antiex de către
I.N.S.E.M.E.X. Petroşani GANEx valabil până la dat de
12.03.2018. |
- |
- |
Există proceduri pentru evaluarea riscurilor
(probabilitate/frecvenţă şi magnitudine) ? |
- |
- |
În Memoriul tehnic privind analiza şi
evaluarea riscului de incendiu şi siguranţă la foc
întocmit de S.C. Domco S.R.L. nu există proceduri
pentru evaluarea riscurilor. |
Există un sistem pentru controlul riscurilor
(asigurarea că riscurile sunt menţinute la limitele descrise
în politica de prevenire/raportul de securitate) ? |
- |
- |
Nu există un sistem pentru controlul
riscurilor. |
|
Au fost identificate instalaţiile critice
funcţionării în siguranţă şi cărora li se acordă atenţie
sporită din punctul de vedere al întreţinerii şi operării? |
Toate instalaţiile sunt verificate zilnic
vizual de către personalul propriu autorizat.Pe amplasament
există un sistem de monitorizare a noxelor în timp real. |
- |
- |
Controlul operaţional
|
Verificarea
cunoştinţelor angajaţilor ce lucrează în puncte critice
asupra procedurilor de lucru în condiţii normale. |
Personalul
propriu care lucrează în punctele critice din obiectiv (hala
de îmbuteliee, parcul de rezervoare, casa pompelorm rampa de
încărcare-descărcare) este verificat cu ocazia executării
instruirilor periodice. |
- |
- |
Procedurile de lucru conţin şi informaţii
pentru operarea în situaţii de urgenţă? |
Procedurile de lucru specifice fiecărei
instalaţii sunt elaborate în baza Standardului ISO 9001. |
- |
- |
Întreţinerea şi mentenanţa elementelor
critice ale instalaţiei se fac pe baza unor proceduri bine
documentate? |
Întreţinerea instalaţiilor se realizează de
personal calificat, pe baza unor proceduri/planuri de
acţiune elaborate şi documentate prin programele de revizii
şi reparaţii anuale. |
- |
- |
Se ţine o
evidenţă riguroasă asupra operaţiunilor de mentenanţă şi
întreţinere? |
Fiecare
utilaaj are cartea tehnică în care sunt specificate tipul şi
data la care se face verificarea acestuia. |
- |
- |
Este implementat şi menţinut un sistem de
permise de lucru cu focul? |
Este implementat un sistem de permisii de
lucru cu focul pentru personalul propriu. |
- |
- |
Există un audit scris al sistemului ce
prezintă recomandări cu termene stabilite? |
- |
- |
Nu este cazul. |
Managementul pentru modernizare/
managementul schimbărilor |
Sunt
implementate proceduri pentru definirea modificărilor
instalaţiilor care fac obiectul managementului schimbărilor?
|
- |
- |
Nu este cazul. |
Sunt implementate proceduri care
reglementează modul de analiză al riscului pentru
schimbările propuse? |
- |
- |
Nu este cazul. |
Există un audit scris al sistemului ce
prezintă recomandări cu termene stabilite? |
- |
- |
Nu este cazul. |
Planificarea pentru situaţii
de urgenţă |
Există proceduri operaţionale în caz de
situaţii de urgenţă specifice operării fiecărei instalaţii? |
Sunt elaborate 9 proceduri operaţionale
şi de execuţie specifice pentru cele 9 scenarii
prevăzute în planul de urgenţă internă. |
- |
- |
Întreg
personalul beneficiază de pregătire specifică privind
operaţiile şi măsurile ce trebuie luate în caz de urgenţă? |
Întregul personal beneficiază de o pregătire
privind modul de intervenţie în cazul producerii unui
accident în care sunt implicate g.p.l. |
- |
- |
Se efectuează exerciţii pentru a observa
capacitatea de răspuns a tuturor componentelor organizaţiei? |
Semestrial se efectuează un exerciţiu pentru
testarea planului de urgenţă internă organizat de conducerea
unităţii conform planificării prevăzute în anexa nr. 4 din
planul de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă. |
- |
- |
Există un audit scris în urma exerciţiilor
ce prezintă recomandări cu termene stabilite? |
În urma efectuării exerciţiilor se
întocmeşte un raport de evaluare de către conducerea
unităţii. |
- |
- |
Monitorizarea performanţei |
Pentru fiecare punct enunţat în cadrul
raportului de securitate au fost stabilite obiective ce duc
la îndeplinirea acestora? |
În raportul de securitate au fost stabilite
obiective pentru îmbunătăţirea performanţei la fiecare loc
de muncă existent în punctele critice din obiectiv. |
- |
- |
Au fost stabilite programe ce asigură
îndeplinirea obiectivelor? |
- |
- |
Nu este cazul. |
Există un audit scris al sistemului ce
prezintă recomandări cu termene stabilite?
|
- |
- |
Nu este cazul. |
Adoptarea şi implementarea mecanismelor de
investigare |
Există o procedură care stabileşte care
sunt avariile/ accidentele ce trebuie investigate? |
În cazul producerii unei avarii/accident la
nivelul unităţii prin decizie internă se constituie o
comisie pentru investigarea unui accident/accident. |
- |
- |
Există o procedură care să stabilească o
metodologie sistematică de investigare a
avariilor/accidentelor? |
- |
- |
Pentru stabilirea metodologiei de
investigare a accidentelor nu există procedură. |
Există un mecanism clar definit prin care se
utilizează lecţiile învăţate de pe urma
avariilor/accidentelor? |
- |
- |
Nu a fost cazul deoarece de la ultima
inspecţie şi până în în prezent nu s-a produs niciun/o
accident/avarie. |
Se menţine un registru cu toate
avariile/accidentele? |
- |
- |
Nu există un registru
cu accidentele ce se pot produce pe
amplasament. |
Audit
şi revizuire |
Există stabilit un sistem clar de auditare
a întregului sistem de management al siguranţei? |
- |
- |
Nu este cazul. |
Sunt stabilite criterii de verificare prin
audit al sistemului de management al siguranţei? |
- |
- |
Nu este cazul. |
|
Sunt atent
urmărite recomandările rezultate în urma auditurilor,? |
-
|
- |
Nu este cazul. |
Personal contractat |
Măsurile prezentate mai sus se regăsesc şi
în colaborarea cu contractorii? |
- |
- |
Nu este cazul. |
|
Verificare în teren |
Respectă toate cerinţele legale/asigură
un grad ridicat de protecţie/siguranţă |
Îndeplineşte majoritatea cerinţelor
legale/asigură protecţie/
siguranţă
într-o măsură satisfăcătoare |
Grad scăzut de conformitate, asigurând
minimul de securitate |
Accesul pe amplasament |
Accesul pe amplasamentul obiectivului se
face prin două puncte de acces cu respectarea cerinţelor
legale impuse de regulamentul intern. |
- |
- |
Sistemele de avertizare/alarmare |
Înştiinţarea şi alarmarea personalului
propriu se face, în baza schemei de înştiinţare, cu 2 sirene
de alarmare (1 sirenă de 0,5 kw şi 1 sirenă de 0,3 kw)
amplasate pe sediul administrativ şi care, în urma
verificării pe timpul inspecţiei, sunt operaţionale. |
- |
- |
Sistemele de comunicaţii în interiorul şi
exteriorul amplasamentului |
Comunicarea în interiorul obiectivului se
face prin sistemul de telefonie internă şi mobilă, iar în
exteriorul obiectivului se face telefonic, prin fax şi
e-mail. |
- |
- |
Echipamentele şi instalaţiile de
protecţie |
La fiecare loc de muncă cu pericol de
incendiu/explozie există dispozitive de protecţie, aparate de
măsură şi control (manometre, termometre, limitatoare de
maxim şi de minim nivel de g.p.l.).
La fiecare loc de muncă cu pericol de
incendiu şi explozie personalul are în dotare echipamente de
protecţie individuală (măşti contra gazelor, căşti de
protecţie şi salopete).
La data executării inspecţiei măştile contra
gazelor şi cartuşele filtrante aflate în dotarea echipelor
de intervenţie nu sunt în stare de operativitate (uzate
fizic şi moral şi au durata normată de serviciu depăşită
contrar prevederilor legale în domeniu). |
- |
- |
Echipamentele şi instalaţiile de
intervenţie |
Gradul de dotare cu mijloace de intervenţie
(30 stingătoare, 2 tunuri de apă pentru stins incendii şi 3
hidranţi exteriori) este de 100 %. |
- |
- |
Evaluarea răspunsului operatorului
economic în urma simulării unei situaţii de urgenţă |
Pe timpul inspecţiei s-a executat un
exerciţiu de simulare a unei intervenţii pentru limitarea şi
lichidarea unui incendiu produs la parcul de rezervoare cu
G.P.L. ((V 101) în urma aprinderii unei
scurgeri de g.p.l. conform scenariului nr. 7 din planul de
urgenţă internă.
Obiective:
-
cunoaşterea modului de notificare instituţiilor
prevăzute în planul de urgenţă externă despre accidentul
produs conform procedurii prevăzute în cap. 9 din planul de
urgenţă internă;
-
verificarea mijloacelor de înştiinţare şi alarmare (2
sirene de 0,5 kw şi de 0,3 kw);
-
verificarea modului de asigurare a intervenţii de
către personalul de pe locul de muncă;
-
verificarea echipamentelor de protecţie individuală
din dotare.
Concluzii:
-
personalul (11) cunoaşte atribuţiile ce-i revin
privind modul de intervenţie în vederea limitării şi
lichidării incendiului;
-
personalul echipelor de inetrvenţie (11) cunoaşte
modul de utilizare ale celor 2 tunuri de stingere cu apă de
incendiu dispuse în faţa rezervorul V105 şi în faţa halei de
îmbuteliere;
-
timpul de intervenţie a fost de 5 min. şi 20 sec.;
-
personalul de intervenţie a acţionat conform
proceduri de intervenţie specifice scenariului nr. 7 din
planul de urgenţă internă;
-
alarmarea echipelor de intervenţie s-a executat cu
cele 2 sirene de 0,5 kw şi de 0,3 kw care au fost în stare
de funcţiune.
-
măşile contra gazelor şi
cartuşele filtrante din dotarea echipelor de intervenţie au
durata normată de serviciu expirată, fiind uzate fizic şi
moral. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Sumarul constatărilor
inspecţiei:
Cu ocazia executării inspecţiei au fost
verificate şi evaluate documentele elaborate în domeniul
managementului securităţii, sistemele de avertizare/alarmare şi de
comunicaţii, precum şi echipamentele şi mijloacele de protecţie şi
intervenţie.
Pe timpul inspecţiei nu au fost
constatate deficiente privind actul managerial pe linia gestionării
substanţelor periculoase şi a prevenirii unui accident major, precum
şi modul de organizare şi executare al activităţilor planificate şi
desfăşurate în cadrul obiectivului.
În urma inspecţiei s-au constatat
următoarele:
Ř
în raportul de securitate, ediţia
II/2010, au fost identificate riscurile potenţiale specifice
obiectivului, fiind necesar revizuirea acestuia o dată la 5 ani în
conformitate cu prevederile art. 10, al.(6), lit. a) din H.G.R. nr.
804/2007;
Ř
planul de urgenţă internă, ediţia
III/2013, respectă structura cadru prevăzută de anexa nr. 1 din
O.M.A.I. nr. 647/2005 şi cuprinde informaţiile prevăzute în anexa
nr. 4 din H.G.R. nr. 804/2007;
Ř
pct. 3 ,,Sursele de alimentare cu
apă’’ din cap. 9 ,,Organizarea şi conducerea
acţiunilor de intervenţie’’ din planul de
urgenţă internă nu este actualizat;
Ř
în plnul de urgenţă internă au fost
identificate 4 scenarii potențiale de urgență privind producerea
unui accident major în care sunt implicate g.p.l (aprinderea unei
scurgeri de g.p.l. la hala de îmbuteliere, rampa de
încărcare/descărcare, parcul de rezervoare şi casa pompelor) cu
efecte în exteriorul amplasamentului (zona de planificare la
urgență de 41 m);
Ř
lucrările de construcţie a
bazinului rezervorului de apă de incendiu cu capacitatea de 500 mc
au fost finalizate în data de 21.10.2014 conform procesului verbal
de recepţie nr. 33/21.10.2014;
Ř
documentaţia tehnică necesară
pentru obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu pentru
rezervorul cu apă de incendiu cu capacitatea de 500 mc. a fost
înaintată la I.S.U. ,,Drobeta ‘’ al Judeţului Mehedinţi cu
cererea nr. 511/15/ISUMH/06.02.2015;
Ř
documentele verificate pe linia
gestionarii substanţelor periculoase şi a prevenirii producerii unui
accident major sunt viabile, operaţionale şi sunt întocmite în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
3. Analiza măsurilor stabilite
anterior (R.I. nr.
1.181/16.07.2014):
1) Punerea la dispoziţia publicului a sintezei
prezentului raport de inspecţie, în condiţiile respectării
prevederilor legale privind confidenţialitatea, conform cap.
V, art. 6 din O.M.M.G.A. nr. 1299/2005;
Termen: 15.08.2014;
Stadiul
realizării: realizată, fiind pusă la la dispoziţia publicului pe
site-ul fontegas-ro.info în data de 18.07.2014.
2)
Reactualizarea şi transmiterea notificării activităţilor
care prezintă pericole de producerea accidentelor majore în cae sunt
implicate substanţe periculoase cu cantităţile existente şi
maxime de stocare relevante ale substanţelor periculoase care fac
obiectul aplicări prevederilor anexei nr. 1 din H.G.R. nr. 804/2007
şi transmiterea către cele trei instituţii semnatare ale prezentului
raport de inspecţie, confom cu prevederile art. 5.1. din Anexa nr. 1
din O.M.A.P.A.M. nr. 1084/2003;
Termen: 15.08.2014;
Stadiul
realizării: realizată, fiind transmisă prin adresa nr.
267/11.08.2014.
3) Finalizarea
lucrărilor de alimentare la reţeaua de energie electrică şi de
hidroizolaţie a rezervorului de apă cu capacitatea de 500 mc.;
Termen: 31.12.2014;
Stadiul realizării:
realizată, lucrările de alimentare la reţeaua de energie
electrică şi de hidroizolaţie a rezervorului de apă cu capacitatea
de 500 mc, fiind finalizate în data de 21.10.2014.
4)
Transmiterea către Agenţia pentru Protecţia Mediului
Mehedinţi a procesului verbal de recepţie de finalizare a lucrărilor
de construcţie a rezervorului de apă cu capacitatea de 500 mc.,
conform prevederilor autorizaţiei de mediu nr. 04/10.01.2013.
Termen: 31.12.2014;
Stadiul realizării: realizată, fiind transmisă
prin adresa nr. 2.258/30.12.2014.
4. Sancţiuni aplicate:
Nr.
crt. |
Persoana sancţionată |
Neregula
sancţionată |
Serie/Nr.
PVSC |
Sancţiuni |
Principale |
Complementare |
Tipul
sancţiunii |
Valoare amendă |
1. |
Adm. Antonio Scovotto |
Măşile contra gazelor
şi cartuşele filtrante din dotarea echipelor de intervenţie
au durata normată de serviciu expirată, fiind uzate fizic şi
moral |
- |
Avertisment |
- |
- |
5. Măsurile
stabilite şi termenele de realizare:
Prezentul raport de
inspecţie a fost încheiat în 4 exemplare, din
care:
Ř
1 exemplar pentru Inspectoratul
pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta’’ al
Judeţului Mehedinţi;
Ř
1 exemplar pentru Garda Naţională de
Mediu – Serviciul Comisariatul Judeţean Mehedinţi;
Ř
1 exemplar pentru Agenţia pentru
Protecţia Mediului Mehedinţi;
Ř
1 exemplar pentru S.C. Fontegas
Roccadaspide Italia S.R.L. Filiala Drobeta Turnu Severin.
Însuşirea
măsurilor stabilite
Titular de activitate
S.C. FONTEGAS ROCCADASPIDE ITALIA S.R.L.
FILIALA DROBETA TURNU SEVERIN
p/ADMINISTRATOR,
Responsabilul în domeniul managementului
securităţii
Ing.,
Mihai BUŞESCU
GARDA
NATIONALĂ DE MEDIU INSPECTORATUL
PENTRU AGENŢIA PENTRU
COMISARIATUL
GENERAL SITUAŢII DE URGENŢĂ ,,DROBETA” PROTECTIA
MEDIULUI
SERVICIUL COMISARIATUL AL JUDEŢULUI
MEHEDINŢI MEHEDINŢI
JUDEŢEAN
MEHEDINŢI
Comisar,
Colonel,
Inginer,
Cornel LINTEC
Gheorghe
BĂLU Claudia LOHON
Comisar,
Iulian MELCIOIU
Nr. 984/14.05.2015
Revenire la website
|