Revenire la website


 CUPRINSUL PAGINII:
                                                  1. Raport de inspectie SEVESO din data 14.07.2014
                                                  2. Raport de inspectie SEVESO din data 14.05.2015

(derulati pagina pentru vizualizare)


    GARDA NATIONALĂ DE MEDIU              INSPECTORATUL PENTRU                   AGENŢIA PENTRU

SERVICIUL COMISARIATUL         SITUAŢII DE URGENŢĂ ,,DROBETA”     PROTECTIA  MEDIULUI                                                        JUDEŢEAN MEHEDINŢI                      AL  JUDETULUI MEHEDINŢI                        

    NR.  ________/___________                      NR.  ___________ / _______________       NR. __________/__________

 

                         VIZAT,                                                           VIZAT,                                                     VIZAT,

                 COMISAR  ŞEF                                            INSPECTOR  ŞEF                              DIRECTOR EXECUTIV   

    Jr.,                                                                       Colonel,                                                 Dr. ing.,

        CĂTĂLIN MARIAN  TUTILESCU                           Petre STĂNĂŞEL                                 MIHAI DEMIAN

    

          RAPORT  DE  INSPECŢIE  SEVESO

          DIN DATA 16.07.2014

 

 

Denumirea obiectivului

S.C. FONTEGAS ROCCADASPIDE ITALIA S.R.L.

FLILALA DROBETA TURNU SEVERIN

Date de identificare ale unităţii inspectate

·        Număr de înregistrare din registrul comerţului: J 25/89/1998;

·        Cod unic de înregistrare: RO 11162962;

·        Cod CAEN 4671 - comerţ cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi, gazoşi şi al produselor derivate;

·        Cod CAEN 5210 - depozitări;

·        Cod CAEN 4941 -  transporturi rutiere de mărfuri;

·        Adresă sediu social: Comuna Şimian;

Încadrare conform

H.G.R. nr. 804/2007 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cu modificările ulterioare

 

 

 

·        Risc major;

Data efectuării inspecţei:

 16.07..2014

Participanţi:

 

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta’’ al Judeţului Mehedinţi

Colonel Gheorghe BĂLU;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Mehedinţi

Inginer Amalia EPURAN;

Garda Naţională - Serviciul Comisariatul Judeţean Mehedinţi

Comisar Lidia BLOJU;

Comisar Cornel LINTEC;

Comisar Iulian MELCIOIU;

 

Tematica

Părţile verificate ale obiectivului

Criteriile de selecţie

1) Verificarea respectării H.G.R. nr. 804/2007 în ceea ce priveşte responsabilităţile autorităţilor competente cu atribuţii în gestionarea producerii unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cantităţile maxime de stocare şi cele existente ale substanţelor periculoase deţinute conform anexei nr. 1 din H.G.R. nr. 804/2007, precum şi activităţi specifice noi care intră sub incidenţa legii;

2) Obligaţiile ce revin operatorului economic prevăzute la art. 6 din H.G.R. nr. 804/2007;

 

3) Verificarea întocmirii procedurii de notificare a unei activităţi care prezintă pericole de producere a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase conform anexelor nr. 1, nr. 1.1. din O.M.A.P.A.M. nr. 1084/2003;

 

4) Verificarea întocmirii procedurii de notificare a unui accident major conform anexelor nr. 2 şi nr. 2.1. din O.M.A.P.A.M. nr. 1084/2003;

 

5) Verificarea datelor privind substanţele periculoase deţinute (sursa de risc):

- denumirea substantelor folosite;

- cantitatea maximă de stocare;

- cantitatea existenta în unitate;

- locurile de depozitare;

- modul de operare.

 

6) Verificarea documentelor prevăzute la art. 7, 10 şi 12 din H.G.R. nr. 804/2007;

 

7) Verificarea sistemului de management al securităţii conform conform anexei nr.3 din  H.G.R. nr. 804/2007;

 

8) Verificarea accesului pe amplasament, a sistemelor de avertizare/alarmare, de comunicaţii, a echipamentelor şi instalaţiilor de protecţie şi intervenţie;

 

9) Evaluarea răspunsului operatorului economic în urma simulării unei situaţii de urgenţă.

- parcul de rezervoare

- hala de îmbuteliere ;

- rampa de încăcare-descărcare;

- casa pompelor;

 

 

S-a verificat :

a) cantităţile maxime de stocare şi existente ale substanţelor periculoase;

b) modul de operare la descărcarea substanţelor periculoase;

c) organizarea şi responsabilităţile personalului implicat în managementul pericolelor;

d) nivelul de pregătire a personalului şi organizarea pregătirii continue în domeniul situaţiilor de urgenţă;

e) identificarea şi evaluarea pericolelor majore, precum şi existenţa unor proceduri în acest domeniu;

f) controlul operaţional pentru evaluarea pericolelor majore;

g) măsurile pentru prevenirea scăpărilor de substanţe periculoase;

h) notificarea intervenţiei în situaţii de urgenţă;

i) înştiinţarea şi pregătirea pentru intervenţie a forţelor proprii;

j) alarmarea personalului şi salariaţilor proprii;

k) conducerea activităţilor de intervenţie;

l) dotarea forţelor proprii cu mijloace de intervenţie şi înştiinţare-alarmare în caz de incident/avarie;

m) modul de cooperare cu forţele specializate ale instituţiilor publice şi autorităţilor administraţiei locale cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

1.     Documentele luate în considerare:

 

 

Documente

Verificare în teren

Da

Nu

Decizia de numire a responsabilului în managementul securităţii

Este numit responsabil în domeniul managementului securităţii ?

Responsabilul în domeniul managementului securităţii (ing. Buşescu Mihai) este numit prin decizia nr. 75/09.01.2011.

-

Fişa postului conţine îndatoriri pe această linie ?

Fişa postului conţine atribuţiile ce-i revin pe linia managementului securităţii sunt cele prevăzute de art. 22, al.(1) din H.G.R. nr. 804/2007.

-

Notificarea activităţii

Capacităţile de stocare sunt conforme ultimei notificări ?

Capacităţile maxime de stocare sunt conforme cu ultima notificare înregistrată cu nr. 282/15.04.2013.

În incinta obiectivului, g.p.l. este depozitat în 4 rezervoare supraterane cilindrice orizontale: 2 x 200 mc pentru g.p.l. aragaz (V 101 şi V 102) şi 2 x 50 mc pentru propan comercial (V 105 şi V 106) şi în hala de îmbuteliere butelii de aragaz de 26 litri).

La data executării inspecţiei existau următoarele cantităţi maxime/deţinute de substanţe periculoase:

·      propan comercial: - 40 to/11,38 to;

·      g.p.l. aragaz: - 196 to /15,4 to;

-

Analiza de risc

Mijloacele de siguranţă şi protecţie prezentate în cadrul analizei de risc există în teren şi funcţionează ?

Sistemele de detecţie g.p.l. şi de închidere automată a alimentării cu g.p.l. la hala de îmbuteliere sunt în stare de funcţionare.

Analiza de risc este prevăzută în Memoriul tehnic privind analiza şi evaluarea riscului de incendiu şi siguranţă la foc întocmit de către S.C. Domco S.R.L. Drobeta Turnu Severin.

-

Informare

Operatorul desfăşoară o campanie continuă de informare a populaţiei şi rezultatele acestei campanii sunt supuse unui audit?

Informaţiile prevăzute în anexa nr. 5 din H.G.R. nr. 804/2007 au fost puse la dispoziţia publicului şi a autorităţilor publice în cazul producerii unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase pe site-ul fontegas-ro.info în data de 16.04.2013, iar rezultatele acestei campanii de informare nu sunt supuse unui audit.

-

Dacă operatorul se supune Legii nr. 92/2003 pentru aderarea României la Convenţia privind efectele transfrontiere ale accidentelor industriale, adoptată la Helsinki la 17.03.1992, a notificat autorităţile ţării vecine asupra pericolului reprezentat de amplasament?

Deşi este un obiectiv cu risc major, nu au fost notificate autorităţile din Republica Serbia despre pericolul reprezentat de substanţele periculoase (g.p.l.) identificate pe amplasament deoarece acestea nu au efecte transfrontiere, operatorul nefiind un obiectiv care se supune Legii nr. 92/2003 (Convenţia de la Helsinki).

 

-

Planul de urgenţă internă

Planul de urgenţă al operatorului este acelaşi cu cel transmis Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă?

Planul de urgenţă al operatorului revizuit şi înregistrat cu nr. 2.238/02.11.2013 este acelaşi cu cel transmis Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta” al Judeţului Mehedinţi.

-

Actualizările/reviziile sunt la zi?

Planul de urgenţă internă a fost revizuit şi avizat de către Agenţia pentru Protecţia Mediului şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta” al Judeţului Mehedinţi în anul 2013 la termenul prevăzut de art. 12, al. (8) din H.G.R. nr. 804/2007.

-

Planul de urgenţă internă se găseşte la dispecerat sau ofiţerul de serviciu?

 

Planul de urgenţă internă se găseşte la responsabilul în domeniul managementului securităţii (ing. Buşescu Mihai).

 

-

 

Extrasele din plan au fost transmise compartimentelor de specialitate din cadrul operatorului, forţelor de intervenţie, instituţii publice/operatori posibili a fi afectaţi de un accident?

În vederea protecţiei populaţiei, a diseminării informaţiilor, extrasele din plan au fost transmise instituţii publice cu atribuţii ăn gestionarea unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase prevăzute în planul de urgenţă externă şi autorităţilor publice locale (Primăria comunei Şimian).

-

Angajaţii/forţele de intervenţie/personalul de decizie au/are cunoştinţe despre planul de urgenţă internă?

Cu ocazia instruirilor periodice întreg personalul unităţii au cunoştinţe despre planul de urgenţă internă.

-

Există concordanţă între exerciţiile desfăşurate pe amplasament cu planificarea acestora şi rapoartele după exerciţii ?

Există concordanţă între exerciţiile desfăşurate pe amplasament cu planificarea acestora pe anul 2013 şi semestrul I/2014 şi rapoartele de evaluare întocmite cu ocazia desfăşurării acestora.

-

Există concordanţă între scenariile din planul de urgenţă internă (PUI) şi exerciţiile desfăşurate?

Exerciţiile desfăşurate pe anul 2013 şi semestrul I/2014 au avut ca tematică scenariile prevăzute în planul de urgenţă internă (aprinderea unor scurgeri de g.p.l. la hala de îmbuteliere şi parcul de rezervoare).

-

 

Sistemul de management al securităţii

* conform Anexei nr. 3 la H.G.R. nr. 804/2007, cu modificările ulterioare

Respectă

cerinţele ghidurilor/

practicilor internaţionale

Îndepli-neşte cerinţele

 într-o măsură satisfăcă-toare

Grad scăzut de conformitate asigurând minimul de securitate

Politica de prevenire a accidentelor majore/de management

în domeniul siguranţei

Este acoperitoare şi întocmită corespunzător?

 Aceasta defineşte principiile generale de acţiune referitoare la controlul asupra pericolelor de accident major identificate pe amplasament (cele 9 scenarii posibile) şi cuprinde obiectivele globale ale operatorului şi cerinţele minime pentru sistemul de management al securităţii prevăzute în cap. I din raportul de securitate.

-

-

Este făcută publică angajaţilor prin afişarea acesteia în locuri vizibile?

Extrase din politica de prevenire a accidentelor majore  au fost aduse la cunoştiinţa angajaţilor proprii cu ocazia instruirilor periodice, extrase din aceasta fiind afişate la hala de îmbuteliere.

-

-

 

 

Organizare

şi personal

 

 

 

 

 

 

 

Au fost identificate nevoile de pregătire ale întregului personal (angajaţi sau contractori)?

Pregătirea personalui se efectuează conform graficului şi tematicii de instruire pe anul 2014  şi a planului de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă pe anul 2014.

-

-

Sunt specificate cerinţele minime de pregătire pentru fiecare post?

În fişele posturilor sunt prevăzute cerinţele minime de pregătire ale salariaţilor în funcţie de specificul fiecărui loc  de muncă.

-

-

Este stabilit un plan pentru pregătirea personalului şi verificarea cunoştinţelor?

Verificarea de fond ale salariaţilor se face  anual, în baza tematicii de pregătire prevăzute în planul în domeniul situaţiilor de urgenţă pe anul 2014, pe bază de teste tip chestionar privind nivelul de însuşire şi cunoaştere a problematicii care a făcut obiectul instructajelor periodice.

-

-

Există un audit scris al sistemului ce prezintă recomandări cu termene stabilite?

-

-

Pe această linie nu există un audit scris.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Identificarea

şi evaluarea riscurilor

Este implementat un sistem pentru identificarea continuă a hazardurilor (operare normală/ anormală) ?

Din 4 în 4 ani are loc o expertiză de către I.N.S.E.M.E.X. Petroşani în vederea verificării şi reautorizării instalaţiilor electrice antiex.

-

-

Există proceduri pentru evaluarea riscurilor (probabilitate/frecvenţă şi magnitudine) ?

 

 

 

 

 

-

-

În Memoriul tehnic privind analiza şi evaluarea riscului de incendiu şi siguranţă la foc întocmit de  S.C. Domco S.R.L. Drobeta Tr. Severin nu există proceduri pentru evaluarea riscurilor.

 

Există un sistem pentru controlul riscurilor (asigurarea că riscurile sunt menţinute la limitele descrise în politica de prevenire/raportul de securitate) ?

-

-

Nu există un sistem pentru controlul riscurilor în Memoriul tehnic privind analiza şi evaluarea riscului de incendiu şi siguranţă la foc întocmit de  S.C. Domco S.R.L.

 

 

 

Au fost identificate instalaţiile critice funcţionării în siguranţă şi cărora li se acordă atenţie sporită din punctul de vedere al întreţinerii şi operării?

Având în vedere instalaţiile de pe amplasament care deţin şi vehiculează g.p.l, toate instalaţiile/echipamentele sunt expertizate anual, revizuite, dotate cu personal care verifică permanent etanşeitatea.

Totodată, prin menţinerea unui sistem de monitorizare a noxelor în timp real se elimină riscul eliminării acestora în atmosferă.

-

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Controlul operaţional

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verificarea cunoştinţelor angajaţilor ce lucrează în puncte critice asupra procedurilor de lucru în condiţii normale.

Personalul propriu care lucrează în punctele critice din obiectiv sunt verificaţi cu ocazia executării activităţilor de instruire periodice şi prin testări anuale ale cunoştinţelor de specialitate specifice fiecărui loc de muncă. De asemenea, personalul este permanent instruit cu privire la modul de acţiune în condiţii normale şi de avarie.

-

-

Procedurile de lucru conţin şi informaţii pentru operarea în situaţii de urgenţă?

Unitatea a elaborat procedurile de lucru specifice fiecărei instalaţii ce cuprind informaţii privind operarea în situaţii de urgenţă a acestora în baza Standardului ISO 9001.

-

 

-

Întreţinerea şi mentenanţa elementelor critice ale instalaţiei se fac pe baza unor proceduri bine documentate?

Întreţinerea instalaţiilor se realizează de personal  calificat, pe baza unor proceduri/planuri de acţiune elaborate şi documentate prin programele de revizii şi reparaţii anuale.

-

-

Se ţine o evidenţă riguroasă asupra operaţiunilor de mentenanţă şi întreţinere?

Anual se elaborează un program de revizie/investiţii cu acţiuni ce rezultă din evaluarea tehnică a experţilor/proiectanţilor.

-

-

Este implementat şi menţinut un sistem de permise de lucru cu focul?

La nivelul unităţii este implementat un sistem de permisii de lucru cu focul pentru personalul propriu prin Procedurile SMC cod PS 423 -PS 453.

-

-

Există un audit scris al sistemului ce prezintă recomandări cu termene stabilite?

-

-

Nu există un audit scris intern al sistemului privind controlul operaţional

 

 

 

 

 

 

Managementul pentru modernizare/

managementul schimbărilor

Sunt implementate proceduri pentru definirea modificărilor instalaţiilor care fac obiectul managementului schimbărilor?

 

-

În acest sens nu sunt elaborate proceduri.

Sunt implementate proceduri care reglementează modul de analiză al riscului pentru schimbările propuse?

-

-

Pe această linie nu sunt elaborate proceduri.

Există un audit scris al sistemului ce prezintă recomandări cu termene stabilite?

-

-

Nu există un audit scris intern al sistemului privind managementul pentru modernizare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planificarea pentru situaţii

de urgenţă

Există proceduri operaţionale în caz de situaţii de urgenţă specifice operării fiecărei instalaţii?

Sunt elaborate 9 proceduri operaţionale şi de execuţie specifice pentru cele 9 scenarii prevăzute în planul de urgenţă internă.

-

-

Întreg personalul beneficiază de pregătire specifică privind operaţiile şi măsurile ce trebuie luate în caz de urgenţă?

Întregul personal beneficiază de o pregătire specifică privind operaţiile necesare în situaţii de urgenţă.

Periodic se fac instruiri (lunar) şi testări (anual) cu personalul angajat de către şefii locurilor de muncă.

-

-

Se efectuează exerciţii pentru a observa capacitatea de răspuns a tuturor componentelor organizaţiei?

Semestrial se efectuează un exerciţiu pentru testarea planului de urgenţă internă organizat de conducerea unităţii.

-

-

Există un audit scris în urma exerciţiilor ce prezintă recomandări cu termene stabilite?

În urma efectuării  exerciţiilor se întocmeşte un proces verbal  termene de execuţie şi un raport de evaluare. 

-

-

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea performanţei

Pentru fiecare punct enunţat în cadrul raportului de securitate au fost stabilite obiective ce duc la îndeplinirea acestora?

În raportul de securitate au fost stabilite obiective pentru ducerea la îndeplinire a performanţei la fiecare loc de muncă critic.

-

-

Au fost stabilite programe ce asigură îndeplinirea obiectivelor?

-

-

Nu există un audit scris intern al sistemului privind managementul pentru modernizare.

Există un audit scris al sistemului ce prezintă recomandări cu termene stabilite?

-

-

Nu există un audit scris intern privind monitorizarea performanţei.

Adoptarea şi implementarea mecanismelor de investigare

Există o procedură  care stabileşte care sunt avariile/ accidentele ce trebuie investigate?

În cazul producerii unei avarii/accident la nivelul unităţii prin decizie internă se constituie o comisie pentru investigarea unui accident sau accident.

-

-

Există o procedură care să stabilească o metodologie sistematică de investigare a avariilor/accidentelor?

-

-

Pentru stabilirea metodologiei de investigare a avariilor/accidentelor nu există procedură.

Există un mecanism clar definit prin care se utilizează lecţiile învăţate de pe urma avariilor/accidentelor?

-

-

Nu există un mecanism prin care se utilizează lecţiile învăţate de pe urma accidentelor deoarece unitatea nu a avut, de la ultima inspecţie, nicun accident/avarii.

Se menţine un registru cu toate avariile/accidentele?

-

-

Nu există un registru cu accidentele ce se pot produce pe amplasament.

 

 

 

 

 

 

Audit

şi revizuire

Există stabilit un sistem clar  de auditare a întregului sistem de management al siguranţei?

-

-

Nu există un audit scris intern pe linia sistemului de management al siguranţei

Sunt stabilite criterii de verificare prin audit al sistemului de management al siguranţei?

-

-

Nu sunt stabilite criterii de verificare prin audit al sistemului de management al siguranţei.

 

Sunt atent urmărite recomandările rezultate în urma auditurilor,?

 

 

-

 

-

Nu este cazul.

 

 

Personal contractat

Măsurile prezentate mai sus se regăsesc şi în colaborarea cu contractorii?

-

-

Nu este cazul.

 

 

 

Verificare în teren

Respectă toate cerinţele legale/asigură un grad ridicat de protecţie/siguranţă

Îndeplineşte majoritatea cerinţelor legale/asigură protecţie/

siguranţă

într-o măsură satisfăcătoare

Grad scăzut de conformitate, asigurând minimul de securitate

Accesul pe amplasament

Accesul pe amplasamentul obiectivului se face prin punctul de acces cu respectarea cerinţelor legale impuse de regulamentul intern.

 

-

 

-

Sistemele de avertizare/alarmare

     Înştiinţarea şi alarmarea personalului propriu se face, în baza schemei de înştiinţare, cu 2 sirene de alarmare (1 sirenă de 0,5 kw şi 1 sirenă de 0,3 kw) care sunt dispuse pe sediul administrativ al operatorului şi care, în urma verificării pe timpul inspecţiei, sunt în stare de funcţionare.

 

 

-

 

 

-

Sistemele de comunicaţii în interiorul şi exteriorul amplasamentului

Comunicarea în interiorul obiectivului se face prin sistemul telefonie internă şi sistemul de telefonie mobilă.

Comunicarea în exteriorul obiectivului se face telefonic şi prin fax cu autorităţile publice locale şi instituţiile publice cu atribuţii în gestionarea unei situaţii de urgenţă.

 

 

-

 

 

-

Echipamentele şi instalaţiile de protecţie

La fiecare loc de muncă cu pericol de incendiu/explozie există dispozitive de protecţie, aparate de măsură şi control (manometre, termometre, limitatoare de maxim şi de minim nivel de g.p.l.).

La fiecare loc de muncă cu pericol de incendiu şi explozie personalul are în dotare echipamente de protecţie individuală (măşti contra gazelor, căşti de protecţie şi salopete.

 

 

-

 

 

-

Echipamentele şi instalaţiile de intervenţie

Gradul de dotare cu mijloace de intervenţie (30 stingătoare, 2 tunuri de apă pentru stins incendii şi 3 hidranţi exteriori) şi de protecţie individuală (măşti contra gazelor, echipament de protecţie) este de 99 %.

 

-

 

-

               

 

 

 

 

 

 

Evaluarea răspunsului operatorului economic în urma simulării unei situaţii de urgenţă

Pe timpul inspecţiei s-a executat un exerciţiu de simulare a unei intervenţii pentru limitarea şi lichidarea unui incendiu produs la hala de îmbuteliere în urma aprinderii unei scurgeri de g.p.l. (10 kg) conform scenariului nr. 6 din planul de urgenţă internă.

Obiective:

-      cunoaşterea modului de notificare instituţiilor prevăzute în planul de urgenţă externă despre accidentul produs conform procedurii prevăzute în cap. 8 din planul de urgenţă internă;

-      verificarea mijloacelor de înştiinţare şi alarmare (2 sirene de 0,5 kw şi de 0,3 kw);

-      verificarea modului de asigurare a intervenţii de către personalul de pe locul de muncă;

-      verificarea echipamentelor de protecţie individuală din dotare.

Concluzii:

-      personalul de la hala de îmbuteliere (13) cunoaşte atribuţiile ce-i revin privind modul de intervenţie în vederea limitării şi lichidării incendiului;

-      personalul echipelor de inetrvenţie (13) cunoaşte modul de utilizare ale stingătoarelor şi ale celor 2 tunuride stingere cu apă dispuse în faţa rezervorul V105 şi în faţa halei de îmbuteliere;

-       timpul de intervenţie a fost de 4 min. şi 30 sec.;

-      personalul de intervenţie a acţionat conform proceduri de intervenţie specifice scenariului nr. 6 din planul de urgenţă internă;

-      alarmarea echipelor de intervenţie s-a executat cu cele 2 sirene de 0,5 kw şi de 0,3 kw dispuse pe sediul administrativ care au fost în stare de funcţiune.

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

-

 

               2. Sumarul constatărilor inspecţiei:

        Cu ocazia executării inspecţiei au fost verificate şi evaluate documentele elaborate în domeniul managementului securităţii, sistemele de avertizare/alarmare şi de comunicaţii, precum şi echipamentele şi mijloacele de protecţie şi intervenţie.      

         Pe timpul inspecţiei nu au fost constatate deficiente privind actul managerial pe linia gestionării substanţelor periculoase şi a prevenirii unui accident major, precum şi modul de organizare şi executare al activităţilor planificate şi desfăşurate în cadrul obiectivului.

         În urma inspecţiei s-au constatat următoarele:

Ř      raportul  de securitate cuprinde datele şi informaţiile prevăzute în anexa nr. 2 din H.G.R. nr. 804/2007;

Ř      în raportul de securitate au fost identificate pericolele potenţiale de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, precum şi măsurile necesare pentru prevenirea acestora şi pentru limitarea consecinţelor asupra mediului, au fost prevăzute măsurile adecvate de protecţie, de intervenţie şi de siguranţă în proiectarea, construcţia, exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor tehnologice, echipamentelor şi infrastructurii de pe amplasament care prezintă riscul producerii unor accidente majore în care sunt implicate G.P.L;

 

Ř      planul de urgenţă internă a fost revizuit în anul 2013, respectă structura cadru prevăzută de anexa nr. 1 din O.M.A.I. nr. 647/2005 şi cuprinde informaţiile prevăzute în anexa nr. 4 din H.G.R. nr. 804/2007; 

Ř   planul conține informații detailate privind datele de identificare al obiectivului, profilul de activitate, planurile de alimentare cu aer comprimat, energie electrică, abur tehnologic și apă, rețele canalizărilor pentru ape uzate, precum și substanțele periculoase deținute (cantitățile maxime de stocare și deținute, locurile și modul de depozitare, proprietățile fizico-chimice ale g.p.l.) ;

Ř   au fost stabilite 9 scenarii potențiale de urgență care au fost clasificate în funcție de tipologia substanțelor periculoase deținute şi de sursele de risc existente pe amplasament (parcul de rezervoare, hala de îmbuteliere, rampa de încăcare-descărcare şi casa pompelor) ;

Ř   au fost stabilite 3 zone de planificare la urgență:

·       zona 1 – zona cu risc de mortalitate ridicată (9,7 m);

·       zona 2 – zona cu risc de leziuni ireversibile (12,6 m);

·       zona 3 – zona de atenție (41 m);

Ř   au fost identificate 4 scenarii potențiale de urgență privind producerea unui accident major în care sunt implicate g.p.l (aprinderea unei scurgeri de g.p.l. la hala de îmbuteliere, rampa de încărcare/descărcare, parcul de rezervoare şi casa pompelor) cu efecte în exteriorul amplasamentului (zona de planificare la urgență  de 41 m) care necesită intervenția unor forțe externe prevăzute în planul de urgență externă;

Ř   în funcție de gravitatea incidentelor/accidentelor care se pot produce pe amplasamentul obiectivului au fost stabilite 3 tipuri de urgență:

·          clasa A (urgență locală);

·          clasa B (urgență pe amplasament);

·          clasa C (urgență în afara amplasamentului);

Ř   procesul de monitorizare a factorilor de mediu este descris prin analiza activităților de măsurare desfășurate de operator pe faze și operațiuni tehnologice care pot avea impact semnificativ asupra securității instalațiilor existente și mediului înconjurător; 

Ř   pe linia comunicării cu mass-media, în plan sunt prevăzute 3 tipuri de activități (comunicarea internă, externă și gestionarea solicitărilor externe venite de la părțile interesate) conform cu procedurile interne stabilite de către operatorul economic;

Ř   în plan sunt stabilite activitățile de notificare și cooperare ale structurilor de intervenție ale operatorului economic cu structurile prevăzute în planul de urgență externă cu atribuții pe linia gestionării unui accident major în care sunt implicate substanțe periculoase (g.p.l.) cu efecte în exteriorul amplasamentului (zona de planificare la urgență  de 41 m);

Ř   lucrările de construcţie a bazinului rezervorului cu capacitatea de 500 mc au fost finalizate, cu excepţia alimentării la reţeaua de energie electrică şi lucrărilor anexe (racord electric şi hidroizolaţia bazinului);

Ř   activităţile (instructaje, convăcări, exerciţii de testare ale planului de urgenţă internă) prevăzute în planurile de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă pe anul 2013 şi 2014 au fost executate conform planificării;

Ř      documentele verificate pe linia gestionarii substanţelor periculoase şi a prevenirii producerii unui accident major sunt viabile, operaţionale şi sunt întocmite în conformitate cu legislaţia în vigoare;

                         

               3.  Analiza măsurilor stabilite anterior (R.I. nr. 595/02.04.2013):

 

   1)  Punerea la dispoziţia publicului a sintezei prezentului raport de inspecţie, în condiţiile respectării prevederilor legale privind confidenţialitatea, conform cap. V, art. 6 din O.M.M.G.A. nr. 1299/2005;

          Termen: 30.04.2013;

          Stadiul realizării: realizată, fiind pusă la la dispoziţia publicului pe site-ul fontegas-ro.info în data de 16.04.2013.

 

     Cu privire la modul în care au fost remediate deficienţele constatate vor fi informate în scris cele 3 instituţii semnatare al prezentului raport de inspecţie până la data de 15.08.2014.

 

 

 Prezentul raport de inspecţie a fost încheiat în 4 exemplare, din care:

Ř      1 exemplar pentru Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta’’ al Judeţului Mehedinţi;

Ř      1 exemplar pentru Garda Naţională de Mediu – Serviciul Comisariatul Judeţean Mehedinţi;

Ř      1 exemplar pentru Agenţia pentru Protecţia Mediului Mehedinţi;

Ř      1 exemplar pentru S.C. Fontegas Roccadaspide Italia S.R.L. Filiala Drobeta Turnu Severin. 

 

 

                            Însuşirea măsurilor stabilite                            

                                   Titular de activitate                                                                  

    S.C. FONTEGAS ROCCADASPIDE ITALIA S.R.L.

FILIALA DROBETA TURNU SEVERIN                                     ADMINISTRATOR,                   

                                                                                                                       

                                                                                                                          Antonio SCOVOTTO                                                                                

                                      

 

   GARDA NATIONALĂ DE MEDIU           INSPECTORATUL PENTRU                    AGENŢIA PENTRU

 SERVICIUL COMISARIATUL      SITUAŢII DE URGENŢĂ ,,DROBETA”     PROTECTIA  MEDIULUI                                                            JUDEŢEAN MEHEDINŢI                  AL  JUDETULUI MEHEDINŢI                         MEHEDINŢI

 

     Comisar,                                                 Colonel,                                                   Inginer,

                    Lidia BLOJU                                         Gheorghe BĂLU                             Amalia EPURAN

      Comisar,                                                                                                                                                                                                

                    Cornel LINTEC

      Comisar,

                    Iulian MELCIOIU  

    

         

                                                                                                         

  

 

 

 

                                                                                                       Nr. ___________ /16.07.2014 

 


   

 

      GARDA NAŢIONALĂ DE MEDIU              INSPECTORATUL PENTRU                   AGENŢIA PENTRU

     COMISARIATUL  GENERAL        SITUAŢII DE URGENŢĂ ,,DROBETA”     PROTECTIA  MEDIULUI                                                            SERVICIUL COMISARIATUL               AL JUDEŢULUI MEHEDINŢI                          MEHEDINŢI                                         

           JUDEŢEAN MEHEDINŢI           

    NR.  ________/___________                      NR.  ___________ / ____________   _       NR. __________/__________

 

                         VIZAT,                                                           VIZAT,                                                     VIZAT,

                 COMISAR  ŞEF                                            INSPECTOR  ŞEF                              DIRECTOR EXECUTIV   

    Jr.,                                                                       Colonel,                                                 Dr. ing.,

        CĂTĂLIN MARIAN  TUTILESCU                           Petre STĂNĂŞEL                                 MIHAI DEMIAN

    

          RAPORT  DE  INSPECŢIE  SEVESO

          DIN DATA 14.05.2015

 

Denumirea obiectivului

S.C. FONTEGAS ROCCADASPIDE ITALIA S.R.L.

FLILALA DROBETA TURNU SEVERIN

Date de identificare ale unităţii inspectate

·        Număr de înregistrare din registrul comerţului: J 25/89/1998;

·        Cod unic de înregistrare: RO 11162962;

·        Cod CAEN 4671 - comerţ cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi, gazoşi şi al produselor derivate;

·        Cod CAEN 5210 - depozitări;

·        Cod CAEN 4941 -  transporturi rutiere de mărfuri;

·        Adresă sediu social: Comuna Şimian;

Încadrare conform

H.G.R. nr. 804/2007 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cu modificările ulterioare

 

 

 

·        Risc major;

Data efectuării inspecţei:

 14.05.2015

Participanţi:

 

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta’’ al Judeţului Mehedinţi

Colonel Gheorghe BĂLU;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Mehedinţi

Inginer Claudia LOHON;

Garda Naţională - Serviciul Comisariatul Judeţean Mehedinţi

Comisar Cornel LINTEC;

Comisar Iulian MELCIOIU;

 

Tematica

Părţile verificate ale obiectivului

Criteriile de selecţie

1) Verificarea respectării H.G.R. nr. 804/2007 în ceea ce priveşte responsabilităţile autorităţilor competente cu atribuţii în gestionarea producerii unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cantităţile maxime de stocare şi cele existente ale substanţelor periculoase deţinute conform anexei nr. 1 din H.G.R. nr. 804/2007, precum şi activităţi specifice noi care intră sub incidenţa legii;

2) Obligaţiile ce revin operatorului economic prevăzute la art. 6 din H.G.R. nr. 804/2007;

 

3) Verificarea întocmirii procedurii de notificare a unei activităţi care prezintă pericole de producere a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase conform anexelor nr. 1, nr. 1.1. din O.M.A.P.A.M. nr. 1084/2003;

 

4) Verificarea întocmirii procedurii de notificare a unui accident major conform anexelor nr. 2 şi nr. 2.1. din O.M.A.P.A.M. nr. 1084/2003;

 

5) Verificarea datelor privind substanţele periculoase deţinute (sursa de risc):

- denumirea substantelor folosite;

- cantitatea maximă de stocare;

- cantitatea existenta în unitate;

- locurile de depozitare;

- modul de operare.

 

6) Verificarea documentelor prevăzute la art. 7, 10 şi 12 din H.G.R. nr. 804/2007;

 

7) Verificarea sistemului de management al securităţii conform conform anexei nr.3 din  H.G.R. nr. 804/2007;

 

8) Verificarea accesului pe amplasament, a sistemelor de avertizare/alarmare, de comunicaţii, a echipamentelor şi instalaţiilor de protecţie şi intervenţie;

 

9) Evaluarea răspunsului operatorului economic în urma simulării unei situaţii de urgenţă.

 

- parcul de rezervoare

- hala de îmbuteliere ;

- rampa de încăcare-descărcare;

- casa pompelor;

 

 

S-a verificat :

a) cantităţile maxime de stocare şi existente ale substanţelor periculoase;

b) modul de operare la descărcarea substanţelor periculoase;

c) organizarea şi responsabilităţile personalului implicat în managementul pericolelor;

d) nivelul de pregătire a personalului şi organizarea pregătirii continue în domeniul situaţiilor de urgenţă;

e) identificarea şi evaluarea pericolelor majore, precum şi existenţa unor proceduri în acest domeniu;

f) controlul operaţional pentru evaluarea pericolelor majore;

g) măsurile pentru prevenirea scăpărilor de substanţe periculoase;

h) notificarea intervenţiei în situaţii de urgenţă;

i) înştiinţarea şi pregătirea pentru intervenţie a forţelor proprii;

j) alarmarea personalului şi salariaţilor proprii;

k) conducerea activităţilor de intervenţie;

l) dotarea forţelor proprii cu mijloace de intervenţie şi înştiinţare-alarmare în caz de incident/avarie;

m) modul de cooperare cu forţele specializate ale instituţiilor publice şi autorităţilor administraţiei locale cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

1.     Documentele luate în considerare:

 

Documente

Verificare în teren

Da

Nu

Decizia de numire a responsabilului în managementul securităţii

Este numit responsabil în domeniul managementului securităţii ?

Responsabilul în domeniul managementului securităţii (ing. Buşescu Mihai) este numit prin decizia nr. 75/09.01.2011.

-

Fişa postului conţine îndatoriri pe această linie ?

Fişa postului conţine atribuţiile ce-i revin pe linia managementului securităţii sunt cele prevăzute de art. 22, al.(1) din H.G.R. nr. 804/2007.

-

Notificarea activităţii

Capacităţile de stocare sunt conforme ultimei notificări ?

Capacităţile maxime de stocare sunt conforme cu ultima notificare înregistrată cu nr. 1.047/21.11.2014.

În incinta obiectivului, g.p.l. este depozitat în 4 rezervoare supraterane cilindrice orizontale: 2 x 200 mc pentru g.p.l. aragaz (V 101 şi V 102) şi 2 x 50 mc pentru propan comercial (V 105 şi V 106) şi în hala de îmbuteliere butelii de aragaz de 26 litri).

La data executării inspecţiei existau următoarele cantităţi maxime/deţinute de substanţe periculoase:

·      propan comercial: - 21,1/11,38 to;

·      g.p.l. aragaz: - 95,44 to /15,4 to;

-

Analiza de risc

Mijloacele de siguranţă şi protecţie prezentate în cadrul analizei de risc există în teren şi funcţionează ?

Sistemele de detecţie g.p.l. şi de închidere automată a alimentării cu g.p.l. la hala de îmbuteliere sunt în stare de funcţionare.

Analiza de risc este prevăzută în Memoriul tehnic privind analiza şi evaluarea riscului de incendiu şi siguranţă la foc întocmit de către S.C. Domco S.R.L. Drobeta Turnu Severin.

-

Informare

Operatorul desfăşoară o campanie continuă de informare a populaţiei şi rezultatele acestei campanii sunt supuse unui audit?

Informaţiile prevăzute în anexa nr. 5 din H.G.R. nr. 804/2007 au fost puse la dispoziţia publicului şi a autorităţilor publice în cazul producerii unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase pe site-ul fontegas-ro.info în data de 18.07.2014, iar rezultatele acestei campanii de informare nu sunt supuse unui audit.

-

Dacă operatorul se supune Legii nr. 92/2003 pentru aderarea României la Convenţia privind efectele transfrontiere ale accidentelor industriale, adoptată la Helsinki la 17.03.1992, a notificat autorităţile ţării vecine asupra pericolului reprezentat de amplasament?

Deşi este un obiectiv cu risc major, nu au fost notificate autorităţile din Republica Serbia despre pericolul reprezentat de substanţele periculoase (g.p.l.) identificate pe amplasament deoarece acestea nu au efecte transfrontiere, operatorul nefiind un obiectiv care se supune Legii nr. 92/2003 (Convenţia de la Helsinki).

 

-

Planul de urgenţă internă

Planul de urgenţă al operatorului este acelaşi cu cel transmis Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă?

Planul de urgenţă al operatorului revizuit şi înregistrat cu nr. 2.238/02.11.2013 este acelaşi cu cel transmis Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta” al Judeţului Mehedinţi.

-

Actualizările/reviziile sunt la zi?

Planul de urgenţă internă, ediţia III/2013 a fost revizuit şi avizat de către Agenţia pentru Protecţia Mediului şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta” al Judeţului Mehedinţi la termenul prevăzut de art. 12, al. (8) din H.G.R. nr. 804/2007.

-

Planul de urgenţă internă se găseşte la dispecerat sau ofiţerul de serviciu?

 

Planul de urgenţă internă se găseşte la responsabilul în domeniul managementului securităţii (ing. Buşescu Mihai).

 

-

 

Extrasele din plan au fost transmise compartimentelor de specialitate din cadrul operatorului, forţelor de intervenţie, instituţii publice/operatori posibili a fi afectaţi de un accident?

Extrase din planul de urgenţă internă au fost transmise instituţiilor publice cu atribuţii în gestionarea unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase prevăzute în planul de urgenţă externă şi autorităţilor publice locale (Primăria comunei Şimian).

-

Angajaţii/forţele de intervenţie/personalul de decizie au/are cunoştinţe despre planul de urgenţă internă?

Cu ocazia instruirilor periodice întregul personal angajat (21) posedă cunoştinţe corespunzătoare despre riscurile existente pe amplasament şi modul de intervenţie în cazul producerii unui accident în care sunt implicate g.p.l.

-

Există concordanţă între exerciţiile desfăşurate pe amplasament cu planificarea acestora şi rapoartele după exerciţii ?

Există concordanţă între exerciţiul desfăşurat pe amplasament în luna octombrie 2014 cu planificarea  din anexa nr. 4 din planul de pregătire în domeniul situţiilor de urgenţă în anul 2015e semestrul II/2014 şi rapoartele de evaluare întocmite cu ocazia desfăşurării acestora.

Pe anul 2015 până la data executării prezentei inspecţii nu a fost planificat şi executat niciun exerciţiu de testare a plnului de urgenţă internă.

-

Există concordanţă între scenariile din planul de urgenţă internă (PUI) şi exerciţiile desfăşurate?

Exerciţiul desfăşurat în luna octombrie 2014 a avut ca tematică unul din cele 9 scenarii prevăzute în planul de urgenţă internă (aprinderea unor scurgeri de g.p.l. la hala de îmbuteliere).

-

 

 

 

Sistemul de management al securităţii

* conform Anexei nr. 3 la H.G.R. nr. 804/2007, cu modificările ulterioare

Respectă

cerinţele ghidurilor/

practicilor internaţionale

Îndepli-neşte cerinţele

 într-o măsură satisfăcă-toare

Grad scăzut de conformitate asigurând minimul de securitate

Politica de prevenire a accidentelor majore/de management

în domeniul siguranţei

Este acoperitoare şi întocmită corespunzător?

 Aceasta defineşte principiile generale de acţiune referitoare la controlul asupra pericolelor de accident identificate (cele 9 scenarii posibile).

-

-

Este făcută publică angajaţilor prin afişarea acesteia în locuri vizibile?

Extrase din politica de prevenire a accidentelor majore  sunt  afişate la hala de îmbuteliere.

-

-

 

 

Organizare

şi personal

 

 

 

 

Au fost identificate nevoile de pregătire ale întregului personal (angajaţi sau contractori)?

Pregătirea personalui s-a efectutconform graficelor şi tematicilor de instruire pe anii 2014 şi 2015  şi a planurilor de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă pe anii 2014 şi 2015.

-

-

 

Sunt specificate cerinţele minime de pregătire pentru fiecare post?

În fişele posturilor sunt prevăzute cerinţele minime de pregătire ale celo 21 de salariaţi în funcţie de specificul fiecărui loc  de muncă.

-

-

Este stabilit un plan pentru pregătirea personalului şi verificarea cunoştinţelor?

Pregătirea salariaţilor se face în baza unui grafic şi a unei tematici prevăzute în planul de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă, iar verificarea de fond s-a făcut în luna decembrie 2014, pe bază de teste tip chestionar.

-

-

Există un audit scris al sistemului ce prezintă recomandări cu termene stabilite?

-

-

Pe această linie nu există un audit scris.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Identificarea

şi evaluarea riscurilor

Este implementat un sistem pentru identificarea continuă a hazardurilor (operare normală/ anormală) ?

În data de 12.03.2015 a a fost elibert atestatul pentru instalaţii în construcţii antiex de către I.N.S.E.M.E.X. Petroşani GANEx valabil până la dat de 12.03.2018.

-

-

Există proceduri pentru evaluarea riscurilor (probabilitate/frecvenţă şi magnitudine) ?

 

 

 

 

 

 

-

-

În Memoriul tehnic privind analiza şi evaluarea riscului de incendiu şi siguranţă la foc întocmit de  S.C. Domco S.R.L. nu există proceduri pentru evaluarea riscurilor.

Există un sistem pentru controlul riscurilor (asigurarea că riscurile sunt menţinute la limitele descrise în politica de prevenire/raportul de securitate) ?

-

-

 

 

Nu există un sistem pentru controlul riscurilor.

 

Au fost identificate instalaţiile critice funcţionării în siguranţă şi cărora li se acordă atenţie sporită din punctul de vedere al întreţinerii şi operării?

Toate instalaţiile sunt verificate zilnic vizual de către personalul propriu autorizat.Pe amplasament există un sistem de monitorizare a noxelor în timp real.

-

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Controlul operaţional

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verificarea cunoştinţelor angajaţilor ce lucrează în puncte critice asupra procedurilor de lucru în condiţii normale.

Personalul propriu care lucrează în punctele critice din obiectiv (hala de îmbuteliee, parcul de rezervoare, casa pompelorm rampa de încărcare-descărcare) este verificat cu ocazia executării instruirilor periodice.

-

-

Procedurile de lucru conţin şi informaţii pentru operarea în situaţii de urgenţă?

Procedurile de lucru specifice fiecărei instalaţii sunt elaborate în baza Standardului ISO 9001.

-

 

-

Întreţinerea şi mentenanţa elementelor critice ale instalaţiei se fac pe baza unor proceduri bine documentate?

Întreţinerea instalaţiilor se realizează de personal  calificat, pe baza unor proceduri/planuri de acţiune elaborate şi documentate prin programele de revizii şi reparaţii anuale.

-

-

Se ţine o evidenţă riguroasă asupra operaţiunilor de mentenanţă şi întreţinere?

Fiecare utilaaj are cartea tehnică în care sunt specificate tipul şi data la care se face verificarea acestuia.

-

-

Este implementat şi menţinut un sistem de permise de lucru cu focul?

Este implementat un sistem de permisii de lucru cu focul pentru personalul propriu.

-

-

Există un audit scris al sistemului ce prezintă recomandări cu termene stabilite?

-

-

Nu este cazul.

 

 

Managementul pentru modernizare/

managementul schimbărilor

Sunt implementate proceduri pentru definirea modificărilor instalaţiilor care fac obiectul managementului schimbărilor?

 

-

-

Nu este cazul.

Sunt implementate proceduri care reglementează modul de analiză al riscului pentru schimbările propuse?

-

-

Nu este cazul.

Există un audit scris al sistemului ce prezintă recomandări cu termene stabilite?

-

-

Nu este cazul.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planificarea pentru situaţii

de urgenţă

Există proceduri operaţionale în caz de situaţii de urgenţă specifice operării fiecărei instalaţii?

Sunt elaborate 9 proceduri operaţionale şi de execuţie specifice pentru cele 9 scenarii prevăzute în planul de urgenţă internă.

-

-

Întreg personalul beneficiază de pregătire specifică privind operaţiile şi măsurile ce trebuie luate în caz de urgenţă?

Întregul personal beneficiază de o pregătire privind modul de intervenţie în cazul producerii unui accident în care sunt implicate g.p.l.

-

-

Se efectuează exerciţii pentru a observa capacitatea de răspuns a tuturor componentelor organizaţiei?

Semestrial se efectuează un exerciţiu pentru testarea planului de urgenţă internă organizat de conducerea unităţii conform planificării prevăzute în anexa nr. 4 din planul de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă.

-

-

Există un audit scris în urma exerciţiilor ce prezintă recomandări cu termene stabilite?

În urma efectuării  exerciţiilor se întocmeşte un raport de evaluare de către conducerea unităţii. 

-

-

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea performanţei

Pentru fiecare punct enunţat în cadrul raportului de securitate au fost stabilite obiective ce duc la îndeplinirea acestora?

În raportul de securitate au fost stabilite obiective pentru îmbunătăţirea performanţei la fiecare loc de muncă existent în punctele critice din obiectiv.

-

-

Au fost stabilite programe ce asigură îndeplinirea obiectivelor?

-

-

Nu este cazul.

Există un audit scris al sistemului ce prezintă recomandări cu termene stabilite?

 

 

-

-

Nu este cazul.

Adoptarea şi implementarea mecanismelor de investigare

Există o procedură  care stabileşte care sunt avariile/ accidentele ce trebuie investigate?

În cazul producerii unei avarii/accident la nivelul unităţii prin decizie internă se constituie o comisie pentru investigarea unui accident/accident.

-

-

Există o procedură care să stabilească o metodologie sistematică de investigare a avariilor/accidentelor?

-

-

Pentru stabilirea metodologiei de investigare a accidentelor nu există procedură.

Există un mecanism clar definit prin care se utilizează lecţiile învăţate de pe urma avariilor/accidentelor?

-

-

Nu a fost cazul deoarece de la ultima inspecţie şi până în în prezent nu s-a produs niciun/o accident/avarie.

Se menţine un registru cu toate avariile/accidentele?

-

-

Nu există un registru cu accidentele ce se pot produce pe amplasament.

 

 

 

 

 

 

Audit

şi revizuire

Există stabilit un sistem clar  de auditare a întregului sistem de management al siguranţei?

-

-

Nu este cazul.

Sunt stabilite criterii de verificare prin audit al sistemului de management al siguranţei?

-

-

Nu este cazul.

 

Sunt atent urmărite recomandările rezultate în urma auditurilor,?

 

-

 

-

Nu este cazul.

Personal contractat

Măsurile prezentate mai sus se regăsesc şi în colaborarea cu contractorii?

-

-

Nu este cazul.

 

 

Verificare în teren

Respectă toate cerinţele legale/asigură un grad ridicat de protecţie/siguranţă

Îndeplineşte majoritatea cerinţelor legale/asigură protecţie/

siguranţă

într-o măsură satisfăcătoare

Grad scăzut de conformitate, asigurând minimul de securitate

Accesul pe amplasament

Accesul pe amplasamentul obiectivului se face prin două puncte de acces cu respectarea cerinţelor legale impuse de regulamentul intern.

 

-

 

-

Sistemele de avertizare/alarmare

     Înştiinţarea şi alarmarea personalului propriu se face, în baza schemei de înştiinţare, cu 2 sirene de alarmare (1 sirenă de 0,5 kw şi 1 sirenă de 0,3 kw) amplasate pe sediul administrativ şi care, în urma verificării pe timpul inspecţiei, sunt operaţionale.

 

 

-

 

 

-

Sistemele de comunicaţii în interiorul şi exteriorul amplasamentului

Comunicarea în interiorul obiectivului se face prin sistemul de telefonie internă şi mobilă, iar în exteriorul obiectivului se face telefonic, prin fax şi e-mail.

 

 

-

 

 

-

Echipamentele şi instalaţiile de protecţie

La fiecare loc de muncă cu pericol de incendiu/explozie există dispozitive de protecţie, aparate de măsură şi control (manometre, termometre, limitatoare de maxim şi de minim nivel de g.p.l.).

La fiecare loc de muncă cu pericol de incendiu şi explozie personalul are în dotare echipamente de protecţie individuală (măşti contra gazelor, căşti de protecţie şi salopete).

La data executării inspecţiei măştile contra gazelor şi cartuşele filtrante aflate în dotarea echipelor de intervenţie nu sunt în stare de operativitate (uzate fizic şi moral şi au durata normată de serviciu depăşită contrar prevederilor legale în domeniu).

 

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

 

-

Echipamentele şi instalaţiile de intervenţie

Gradul de dotare cu mijloace de intervenţie (30 stingătoare, 2 tunuri de apă pentru stins incendii şi 3 hidranţi exteriori) este de 100 %.

 

-

 

-

Evaluarea răspunsului operatorului economic în urma simulării unei situaţii de urgenţă

Pe timpul inspecţiei s-a executat un exerciţiu de simulare a unei intervenţii pentru limitarea şi lichidarea unui incendiu produs la parcul de rezervoare cu G.P.L. ((V 101)  în urma aprinderii unei scurgeri de g.p.l. conform scenariului nr. 7 din planul de urgenţă internă.

Obiective:

-      cunoaşterea modului de notificare instituţiilor prevăzute în planul de urgenţă externă despre accidentul produs conform procedurii prevăzute în cap. 9 din planul de urgenţă internă;

-      verificarea mijloacelor de înştiinţare şi alarmare (2 sirene de 0,5 kw şi de 0,3 kw);

-      verificarea modului de asigurare a intervenţii de către personalul de pe locul de muncă;

-      verificarea echipamentelor de protecţie individuală din dotare.

Concluzii:

-      personalul (11) cunoaşte atribuţiile ce-i revin privind modul de intervenţie în vederea limitării şi lichidării incendiului;

-      personalul echipelor de inetrvenţie (11) cunoaşte modul de utilizare ale celor 2 tunuri de stingere cu apă de incendiu dispuse în faţa rezervorul V105 şi în faţa halei de îmbuteliere;

-       timpul de intervenţie a fost de 5 min. şi 20 sec.;

-      personalul de intervenţie a acţionat conform proceduri de intervenţie specifice scenariului nr. 7 din planul de urgenţă internă;

-      alarmarea echipelor de intervenţie s-a executat cu cele 2 sirene de 0,5 kw şi de 0,3 kw care au fost în stare de funcţiune.

-      măşile contra gazelor şi cartuşele filtrante din dotarea echipelor de intervenţie au durata normată de serviciu expirată, fiind uzate fizic şi moral.

 

 

               

 

 

               2. Sumarul constatărilor inspecţiei:

        Cu ocazia executării inspecţiei au fost verificate şi evaluate documentele elaborate în domeniul managementului securităţii, sistemele de avertizare/alarmare şi de comunicaţii, precum şi echipamentele şi mijloacele de protecţie şi intervenţie.      

         Pe timpul inspecţiei nu au fost constatate deficiente privind actul managerial pe linia gestionării substanţelor periculoase şi a prevenirii unui accident major, precum şi modul de organizare şi executare al activităţilor planificate şi desfăşurate în cadrul obiectivului.

         În urma inspecţiei s-au constatat următoarele:

Ř      în raportul  de securitate, ediţia II/2010, au fost identificate riscurile potenţiale specifice obiectivului, fiind necesar revizuirea acestuia o dată la 5 ani în conformitate cu prevederile art. 10, al.(6), lit. a) din H.G.R. nr. 804/2007;

Ř      planul de urgenţă internă, ediţia III/2013, respectă structura cadru prevăzută de anexa nr. 1 din O.M.A.I. nr. 647/2005 şi cuprinde informaţiile prevăzute în anexa nr. 4 din H.G.R. nr. 804/2007; 

Ř      pct. 3 ,,Sursele de alimentare cu apă’ din cap. 9 ,,Organizarea şi conducerea acţiunilor de intervenţie’’ din planul de urgenţă internă nu este actualizat;

Ř   în plnul de urgenţă internă au fost identificate 4 scenarii potențiale de urgență privind producerea unui accident major în care sunt implicate g.p.l (aprinderea unei scurgeri de g.p.l. la hala de îmbuteliere, rampa de încărcare/descărcare, parcul de rezervoare şi casa pompelor) cu efecte în exteriorul amplasamentului (zona de planificare la urgență  de 41 m);

Ř   lucrările de construcţie a bazinului rezervorului de apă de incendiu cu capacitatea de 500 mc au fost finalizate în data de 21.10.2014 conform procesului verbal de recepţie nr. 33/21.10.2014;

Ř   documentaţia tehnică necesară pentru obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu pentru rezervorul cu apă de incendiu cu capacitatea de 500 mc. a fost înaintată la  I.S.U. ,,Drobeta ‘’ al Judeţului Mehedinţi cu cererea nr. 511/15/ISUMH/06.02.2015;

Ř      documentele verificate pe linia gestionarii substanţelor periculoase şi a prevenirii producerii unui accident major sunt viabile, operaţionale şi sunt întocmite în conformitate cu legislaţia în vigoare;

                         

               3.  Analiza măsurilor stabilite anterior (R.I. nr. 1.181/16.07.2014):

 

   1)  Punerea la dispoziţia publicului a sintezei prezentului raport de inspecţie, în condiţiile respectării prevederilor legale privind confidenţialitatea, conform cap. V, art. 6 din O.M.M.G.A. nr. 1299/2005;

          Termen: 15.08.2014;

          Stadiul realizării: realizată, fiind pusă la la dispoziţia publicului pe site-ul fontegas-ro.info în data de 18.07.2014.

 

2)      Reactualizarea şi transmiterea notificării activităţilor care prezintă pericole de producerea accidentelor majore în cae sunt implicate substanţe periculoase cu cantităţile existente şi maxime de stocare relevante ale substanţelor periculoase care fac obiectul aplicări prevederilor anexei nr. 1 din  H.G.R. nr. 804/2007 şi transmiterea către cele trei instituţii semnatare ale prezentului raport de inspecţie, confom cu prevederile art. 5.1. din Anexa nr. 1 din O.M.A.P.A.M. nr. 1084/2003;      

                     Termen: 15.08.2014; 

         Stadiul realizării: realizată, fiind transmisă prin adresa nr. 267/11.08.2014.

 

3)  Finalizarea lucrărilor de alimentare la reţeaua de energie electrică şi de hidroizolaţie a rezervorului de apă cu capacitatea de 500 mc.;

                     Termen: 31.12.2014; 

Stadiul realizării: realizată, lucrările de alimentare la reţeaua de energie electrică şi de hidroizolaţie a rezervorului de apă cu capacitatea de 500 mc, fiind finalizate în data de 21.10.2014.

 

4)   Transmiterea către Agenţia pentru Protecţia Mediului Mehedinţi a procesului verbal de recepţie de finalizare a lucrărilor de construcţie a rezervorului de apă cu capacitatea de 500 mc., conform prevederilor autorizaţiei de mediu nr. 04/10.01.2013.

Termen: 31.12.2014; 

Stadiul realizării: realizată, fiind transmisă prin adresa nr. 2.258/30.12.2014.

 

4.  Sancţiuni aplicate:

Nr.

crt.

Persoana sancţionată

Neregula

sancţionată

Serie/Nr.

PVSC

Sancţiuni

Principale

 

Complementare

Tipul

sancţiunii

Valoare amendă

 

 

 

1.

 

 

Adm. Antonio Scovotto

Măşile contra gazelor şi cartuşele filtrante din dotarea echipelor de intervenţie au durata normată de serviciu expirată, fiind uzate fizic şi moral

 

 

 

-

 

 

 

Avertisment

 

 

 

-

 

 

 

-

         

                 5. Măsurile stabilite şi termenele de realizare:

 

 Prezentul raport de inspecţie a fost încheiat în 4 exemplare, din care:

Ř      1 exemplar pentru Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Drobeta’’ al Judeţului Mehedinţi;

Ř      1 exemplar pentru Garda Naţională de Mediu – Serviciul Comisariatul Judeţean Mehedinţi;

Ř      1 exemplar pentru Agenţia pentru Protecţia Mediului Mehedinţi;

Ř      1 exemplar pentru S.C. Fontegas Roccadaspide Italia S.R.L. Filiala Drobeta Turnu Severin. 

 

                            Însuşirea măsurilor stabilite                            

                                   Titular de activitate                                                                  

    S.C. FONTEGAS ROCCADASPIDE ITALIA S.R.L.

FILIALA DROBETA TURNU SEVERIN                                p/ADMINISTRATOR,                  

                                                                                            Responsabilul în domeniul managementului securităţii

                                                                                                                   Ing.,

                                                                                                                           Mihai BUŞESCU

 

 

   GARDA NATIONALĂ DE MEDIU              INSPECTORATUL PENTRU                   AGENŢIA PENTRU

     COMISARIATUL  GENERAL        SITUAŢII DE URGENŢĂ ,,DROBETA”     PROTECTIA  MEDIULUI                                                            SERVICIUL COMISARIATUL               AL JUDEŢULUI MEHEDINŢI                          MEHEDINŢI                                         

           JUDEŢEAN MEHEDINŢI           

 

     Comisar,                                                 Colonel,                                                   Inginer,

                    Cornel LINTEC                                    Gheorghe BĂLU                             Claudia LOHON

       

       Comisar,

                    Iulian MELCIOIU  

    

                                                                                                                  

 

 

                                                                                                            Nr. 984/14.05.2015        

         

 

 

    

         



                                                                                      Revenire la website